کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

۱۰ فناوری برتر دنیا

شرکت تحقیقاتی گارتر بر اساس آخرین بررسی‌های خود اعلام کرد، نسل جدید نرم‌افزارها و خدمات رایانه‌ای مبتنی بر اینترنت(Cloud Computing) جزء 10 فناوری برتر حوزه IT محسوب می شود که کاربران باید برای آن برنامه‌ریزی کنند.

این خدمات جدید با پیچیدگی‌هایی همراه هستند، احتمال بروز خطرات امنیتی را افزایش می‌دهند و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های رایانه‌ای هنوز به طور کامل کاربرد آن‌ها را متوجه نشده‌اند. اما "دیو کایرلی"(Dave Cearley) یکی از تحلیلگران فناوری در جریان برگزاری نشست Gartner Symposium اعلام کرد که عموم کارشناسان و کاربران باید این پدیده جدید را جدی بگیرند.

به عقیده وی، شرکت‌های فناوری باید به خوبی دریابند که خدمات اینترنتی چه ارزشی را برای آن‌ها به همراه می‌آورد، چگونه آن‌ها می‌توانند بر اساس این فضای جدید ابزارهای خود را ارایه دهند و برنامه‌های اختصاصی آن‌ها به چه صورت می‌تواند بر مبنای فناوری‌های شبکه‌ای در این فضا در اختیار کاربران قرار گیرد.

فناوری‌ها و خدمات اینترنتی شامل شکل‌های مختلفی می‌شوند که از سرویس‌های اینترنتی آمازون گرفته تا App Engine گوگل و ابزارهای Salesforce.com را می‌توان در آن جا داد. شرکت‌ها باید به خوبی دریابند که هر یک از این رهیافت‌ها تا چه اندازه برای آن‌ها مفید خواهد بود.

خدمات و برنامه‌های مبتنی بر اینترنت به عنوان یکی از 10 فناوری برتر دنیا محسوب می‌شوند و شرکت‌ها نیز موظفند برنامه‌ریزی جدید خود را بر مبنای این فضای جدید قرار دهند. لیست مربوط به 10 فناوری برتر جهان شامل موارد زیر می‌شود:

1- فناوری‌ها و خدمات مبتنی بر اینترنت

Cloud Computing- 2- فناوری‌های تحلیلی توسعه یافته

3- پردازشگرهای رایانه‌ای

4- نسل جدید فناوری سبز و سازگار با محیط زیست در

IT- 5- تغییر ساختار پایگاه‌های داده

6- خدمات رایانه‌ای اجتماعی

7- سیستم‌های نظارتی امنیتی

8- حافظه‌های فلش

9- فناوری‌های مجازی‌سازی

10- ابزارهای موبایلی

source: http://news.cnet.com

کوچکترین و نازکترین نوت بوک ۱۴ اینچی جهان

محصول یاد شده که با پشتیبانی سازگار عرضه می‌شود، دارای ضخامتی معادل 21 میلیمتر و وزن 1.77کیلوگرم است. به تازگی نوت‌بوک جدیدی از سری محصولات قابل حمل با نام T400s به بازار عرضه شده است. T400s محصولی متفاوت از کمپانی IBM/Lenovo بوده و یکی از نوت‌بوک‌های سری پرطرفدار ThinkPad این کمپانی است که به نوت‌بوک‌های مهندسی‌ساز شهرت داشته و به قول خود کمپانی بهترین ابزار برای کسب موفقیت در دنیای IT می‌باشند. محصول یاد شده که با پشتیبانی سازگار عرضه می‌شود، دارای ضخامتی معادل 21 میلیمتر و وزن 1.77کیلوگرم است. از جدی‌ترین رقیبان این نوت‌بوک می‌توان به HP 6930P و همچنین Dell E6400 اشاره کرد که در یک مقایسه از لحاظ ظاهری T400S در رقابت با HP 6930P 23 درصد سبک‌تر و 17درصد نازک‌تر بوده است. T400s همچنین از دیگر رقیب خود Dell E6400 به میزان 23 درصد سبک‌تر و 30 درصد نازک‌تر است که این امر باعث گردیده تا جایگاه اول نازک‌ترین نوت‌بوک‌های 14 اینچی جهان را به نام خود ثبت کند. این نوت‌بوک به پردازنده نسل جدید کمپانی Intel یعنی سری SP مجهز است. لازم به ذکر است مصرف انرژی این پردازنده در بالاترین حد خود تنها 25 وات در ساعت می‌باشد و از این رو محدودیت شارژ باتری و یا توان بازدهی برای این نوت‌بوک برطرف شده و آن را نسبت به نسل‌های پیشین خود از نظر قابلیت‌های سخت‌افزاری متمایز ساخته است. همچنین صفحه نمایش T400s از فناوری نورپردازی LED بهره می‌برد که ضد بازتاب Anti-Glare) ( بودن از ویژگی‌های این صفحه نوع نمایش به شمار می‌رود. گفتنی است صفحه لمسی این محصول نیز 27درصد بزرگتر از سری‌های پیشین خود طراحی و تولید شده و قابلیت‌های چند اشاره‌ای نظیر چرخش و بزرگنمایی تصویر به آن افزوده شده است. همچنین قابلیت Constant Secure از دیگر امکانات این محصول محسوب می‌شود. این قابلیت کاربر را قادر می‌سازد تا با استفاده از موبایل، اطلاعات نوت‌بوک خود را کنترل کند. درواقع این امکان را به کاربر می‌دهد تا با استفاده از موبایل خود رمز قفل کردن اطلاعات را به نوت‌بوک ارسال کرده و هرگونه دسترسی به اطلاعاتش را از راه دور مسدود نماید. از دیگر امکانات این نوت‌بوک می‌توان به استفاده از نسل جدید هارددیسک‌های 1.8 اینچی، دوربین وب‌کم نسل جدید با کیفیت 2 مگاپیکسل و 2 میکرفون پیشرفته دیجیتالی برای گفت و شنود در محیط مجازی اشاره کرد. منبع : ایتنا

تاریخچه انترنت در ایران

در سال 68 هیچ مرکزی برای ارائه خدمات اینترنت در کشور وجود نداشت. هرچند برخی مراکز از طریق تماس تلفنی با خارج کشور به شبکه وصل می‌شدند ولی این مراکز به دیگران خدمات نمی‌دادند. از طریق تماس تلفنی بین‌المللی به شبکه اینترنت وصل می‌شدند. البته در آن زمان هنوز شبکه Internet ایجاد نشده بود و به شبکه Bitnet وصل می‌شدند.
سیاوش شهشهانی*:
سال تحصیلی 68-67 برای گذراندن فرصت مطالعاتی به ایتالیا رفته بودم، برای نخستین بار با شبکه اینترنت آشنا شدم. البته آن سال تب ایمیل و اینترنت در اکثر دانشگاه‌های ایران، فراگیر شده بود. بعد از بازگشت به ایران به عضویت هیأت علمی مرکز تحقیقاتی فیزیک‌نظری و ریاضیات در آمدم. سال 68 بود که آقای دکتر محمد‌جواد لاریجانی رئیس این مرکز، همت کردند و اینترنت را به ایران آوردند. من هم به عنوان جانشین ایشان در این طرح همکاری کردم.
ادامه مطلب ...

10 روش بـرای افزایش سرعت فتوشـاپ

نخستین کاری که پس از نصب فتوشاپ باید انجام دهید، این است که از منوی Edit>Preferences پنجره تنظیمات اصلی برنامه را باز کرده و آن‌ها را مطابق دلخواه خود تنظیم کنید، اما همین نکته ساده یکی از آن مواردی است که اغلب طراحان توجهی به آن نمی‌کنند.

با این‌کار می‌توانید کارایی نرم‌افزار فتوشاپ را بهبود ببخشید. به خصوص اگر از کامپیوتر‌های نه‌چندان قدرتمند استفاده می‌کنید، تغییر دادن تنظیمات پیش‌فرض این برنامه برای شما بسیار ضروری است. اگر تا به حال این تنظیمات را تغییر نداده‌اید یا اگر می‌خواهید تنظیمات قبلی خود را دوباره بررسی کنید، در اینجا ده ترفند مهم و کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم تا توسط آن‌ها سرعت فتوشاپ‌ خود را افزایش دهید.

ادامه مطلب ...

سوالات پیام نور

برای دیدن  و دانلود کردن نمونه سوالات بر روی ادامه کلیک کنید 

برای همه رشته ها و همه درس ها

ادامه مطلب ...

آشنایی با ویندوز 7، جدیدترین ویندوز مایکروسافت

مقدمه

بعد از مدتها مایکروسافت، نسخه Windows 7 Ultimate beta Build 7000 خود را رسما در تاریخ جمعه 9 ژانویه 2008 برای دانلود عمومی و تست در دو نسخه 32bit ی به حجم 2.43 GB و نسخه 64bit ی به حجم 3.15 GB منتشر نمود. فایل دانلود شده به صورت یک DVD Image و به فرمت ISO هست که به راحتی می‌توانید آن را به کمک هر برنامه‌ راینری همانند Nero برروی یک DVD رایت نمایید. این نسخه‌ها به دلیل بتا بودن و جهت تست کاربران به شکل مجانی از سایت مایکروسافت و در یک نسخه Ultimate قابل دریافت شدن هستند. مایکروسافت در این OS جدید نسبت به ویندوز Vista [و XP] (از لحاظ ظاهر، امکانات، مشکلات سخت‌افزاری و از همه مهم‌تر سرعت) تغییرات مثبتی داشته است. از سال 2000 و پس از ویندوز موفق XP قرار بود که این OS منتشر شود، اما به دلایل مختلف و مشکلات متعدد و همانند همیشه عجله بیل گیتس ویندوز Vista مشکلدار! را در سال 2006 منتشر نمود. اما به گفته مسولان مایکروسافت Windows 7 نسخه ارتقا یافته و بهینه شده Windows Vista هست که مشکلات آن را ندارد. 

 

ادامه مطلب ...

xp و vista ؟

راهنمای گام به گام نصب ویندوز XP به صورت بوت دوگانه در کنار ویندوز VISTA
(ویستا اول نصب شده باشد)


Click the image to open in full size.


نصب ویندوز XP و در کنارش ویندوز ویستا به صورت بوت دو گانه کار چندان دشواری نیست به شرطی که اول XP را نصب نموده باشید و سپس برای نصب ویستا اقدام نمائید. اما اگر شرایط بر عکس باشد یعنی اگر ویستا اول نصب شده و بعد بخواهیم XP را نصب کنیم چه می شود؟
راستش مسئله اینجاست مایکروسافت همیشه تمایل دارد آخرین نسخه از محصولاتش را به کاربران تحمیل نماید، پس بنابراین اگر ویستا نصب شده باشد امکان نصب نسخه های قدیمی تر ویندوز وجود ندارد؟ حالا این وسط در نظر بگیرید کسی یک لپ تاپ نو خریده که رویش ویستا به صورت پیش فرض نصب است از طرفی پرینتری دارد که فقط با XP سازگار است، تکلیف چیست؟ بایستی بیخیال ویستای اورجینال نصب شده روی لپ تاپش بشود و آن را پاک کند تا بتواند XP را نصب نماید؟
خیر کار نشد ندارد حتی اگر مایکروسافت نخواهد شما می توانید! آنچه در ادامه آمده است پاسخی است به این مشکل خصوصا برای کسانی که در به در دنبال چنین راهنمایی بودند. (^_^)

ادامه مطلب ...

افزایش سرعت اینترنت با یک دستور ساده!

alt

در ویندوز XP قابلیتی وجود دارد به نام Packet Scheduler که این موضوع 20% از پهنای باند اینترنت شما را میگیرد. در صورتی که به این قابلیت نیازی ندارید با طی کردن غیرفعال کردن آن میتوانید با آزاد کردن پهنای باند گرفته شده سرعت اینترنت خود را تا حد چشمگیری بالا ببرید. در صورتی که از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید از این ترفند بهره بگیرید.

 

ادامه مطلب ...

******** تولد ۴۰ سالگی اینترنت! *********

WWW.MIADGAH.ORG

 

در تاریخ 29 اکتبر 1969 اینترنت برای نخستین بار راه‌اندازی شد و امکان انتقال اطلاعات به صورت مجازی را فراهم کرد.

"لئونارد کلینراک"(Leonard Kleinrock) یکی از پروفسورهای علوم رایانه مرکز UCLA در موسسه تحقیقات استانفورد در این تاریخ موفق شد یک پیغام را به صورت حرف به‌حرف بین دو رایانه این موسسه انتقال دهد. او در این پیغام کلمه Login را تایپ کرد و با استفاده از سیستم به‌اشتراک‌گذاری از راه‌دور، این فرآیند را انجام داد. اما زمانی که دو حرف اول این کلمه یعنی Lo منتقل شد، سیستم از کار افتاد و اینترنت با انتقال دو حرف Lo به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.


هسته مرکزی اینترنت آن روزها را یک سوئیچ کوچک تشکیل می‌داد که می‌توانست به صورت مجزا اطلاعات را به بسته‌های کوچک تبدیل کند و آن‌ها را انتقال دهد. اما "دونالد دیویس"(Donald Davies) از "آزمایشگاه ملی فیزیک بریتانیا" پیش از این در سال 1968 این فضا را معرفی کرده بود.


با این وجود، اگر بخواهیم اینترنت را به معنای امروزی با قابلیت‌های چت، ارسال پست‌الکترونیکی،‌ شبکه‌های اجتماعی و ... در نظر بگیریم، کلینراک نخستین پیام را در اینترنت ارسال کرد و پایه‌گذار اصلی اینترنت امروزی نام گرفت.


هم‌اکنون که 40 سال از آن زمان می‌گذرد، زندگی بدون اینترنت غیرممکن می‌نماید. در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در دنیا به دنیای اینترنت متصل هستند و شرکت گوگل سال گذشته اعلام کرد که بیش از یک تریلیون صفحه‌ اینترنتی را تاکنون شناسایی کرده است

منبع:  PCWORLD

Blu-Ray چیست؟

Blu-Ray که با عنوانBlu-ray Disk (BD) نیز شناخته شده است، نام فرمت نوری نسل جدید دیسک ها است و توسط سیزده کمپانی بزرگ تولید کامپیوتر به بازار عرضه شده است. این فرمت به منظور ذخیره سازی، باز نویسی مجدد و مرور مجدد داده های تلویزیونی با کیفیت بالا (HDTV) به بازار عرضه شده است. با استفاده از Blu-ray Disk می توان بیش از دو ساعت فرمت HDTV و یا سیزده ساعت فرمت SDTV را بر روی دیسک 27 گیگا بایتی ذخیره کرد. همچنین بزودی دیسک هایی با ظرفیت 54 گیگا بایت به بازار عرضه خواهند شد.

ادامه مطلب ...

راه نمای خرید نوت بوک

 نکته  اینکه در بحث نوت بوک هیچ گاه نباید با دید خرید یک سیستم دسکتاپ قیاس و عمل نمود.بدین ترتیب عنوانهایی نظیر"بهترین","برترین","کامل ترین"و"در این محدوده قیمت کاراترین"مصداق نخواهد داشت.بطریق اولی شما باید بدنبال وضعیت"مناسب ترین"بوده باشید. همواره سعی نموده ایم که تجربه خود را نه در قالب سلیقه شخصی بلکه در عنوان مشاوره بی طرف برای کسانی که در ابتدای این راه هستند عنوان نماییم و روشی را برای چنین افرادی ایجاد نماییم که با توجه به تمامی محدودیت ها,ضعف اطلاعاتی و سو استفاده های احتمالی و با نگرش به بودجه محدودی که یک خریدار متوسط و خواننده این مباحث داراست,در نوع خود کارا و راهگشای نسبتا کاملی گردد که لااقل خریدار سوای تمامی مسائل پیرامونی و حاشیه ای در خرید خویش احساس رضایت و اطمینان و امنیت نماید و قادر به درک این مطلب که هزینه ای که بواقع با سختی هرچه تمام تر بخصوص با پرداختی نسبتا گزاف برای یک نوت بوک می نماید,بواقع ارزش آن را خواهد داشت.

ادامه مطلب ...