کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

۱۴ تکنیک کاربردی برای وب نویسی

شرز نوشتن برای هر رسانه بر مبنای ویژگی ها و امکانات آن رسانه تعریف می‌شود.
بر همین اساس ، شیوه های نوشتن برای وب سایت های اینترنتی با نوشتن برای رسانه های دیگر متفاوت است. زیرا :

1- اینترنت ، امکان در هم آمیختن هم زمان صدا ، تصویر و نوشتار را فراهم می‌کند ( Multimedia)
۲- در اینترنت امکان لینک دادن وجود دارد.
3- فضای اینترنتی نامحدود است.
4- امکان انتشار فوری اخبار و اطلاعات در اینترنت وجود دارد.
5 - در اینترنت‌ ، شرایط ارتباط بهتر بین فرستنده و گیرنده وجود دارد. فضای وب از خاصیت تعاملی قوی‌تری برخوردار است.
6 - بیشتر کاربران اینترنت ، مطالب را اسکن می‌کنند.
7 - خواندن مطالب بر روی مانیتور کامپیوتر ، چشم ها را خسته می‌کند.
8 - میلیون ها صفحه آنلاین (Online) برای جلب توجه کاربران رقابت می‌کنند.
9 - امکان شخصی سازی( Personalization )در اینترنت وجود داد. هر کاربر می‌تواند خبرها و مطالب مورد نظر خود را جستجو و مطالعه کند.
10- وب ، رسانه‌ای " کاربر - محور " ( User- driven ) است.
پابلو ج . بوچکوفسکی در کتاب " دیجیتالی کردن خبر ، نو آوری در روزنامه های الکترونیک " می‌نویسد : " خبر الکترونیک به جای این که روزنامه نگار محور باشد ، کاربر محور است و در محیط الکترونیک ، کاربران ، تاثیر مستقیم به مراتب بیشتری بر خبر دارند."

ادامه مطلب ...

وب سرویس چیست؟

کسانی که با صنعت IT آشنایی دارند حتما ً نام وب سرویس را شنیده اند . برای مثال ، بیش از 66 درصد کسانی که در نظر سنجی  مجله InfoWorld شرکت کرده بودند بر این توافق داشتند که وب سرویس ها مدل تجاری بعدی اینترنت خواهند بود . به علاوه گروه گارتنر پیش بینی کرده است که وب سرویس ها کارآیی پروژه های IT را تا 30 در صد بالا می برد . اما وب سرویس چیست و چگونه شکل تجارت را در اینترنت تغییر خواهد داد ؟

برای ساده کردن پردازش های تجاری ، برنامه های غیر متمرکز (Enterprise) باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند و از داده های اشتراکی یکدیگر استفاده کنند . قبلا ً این کار بوسیله ابداع استاندارد های خصوصی و فرمت داده ها به شکل مورد نیاز هر برنامه انجام می شد . اما دنیای وب و XML – تکنولوژی آزاد برای انتقال دیتا – انتقال اطلاعات بین سیستم ها را افزایش داد . وب سرویس ها نرم افزارهایی هستند که از XML برای انتقال اطلاعات بین نرم افزارهای دیگر از طریق پروتوکول های معمول اینترنتی استفاده می کنند . به شکل ساده یک وب سرویس از طریق وب اعمالی را انجام می دهد (توابع یا سابروتین ها ) و نتایج را به برنامه دیگری می فرستد . این یعنی برنامه ای در یک کامپیوتر در حال اجراست ، اطلاعاتی را به کامپیوتری می فرستد و از آن درخواست جواب می کند ، برنامه ای که در آن کامپیوتر دوم است کارهای خواسته شده را انجام می دهد و نتیجه را بر روی ساختارهای اینترنتی به برنامه اول بر می گرداند . وب سرویس ها می توانند از پروتکول های زیادی در اینترنت استفاده کنند اما بیشتر از HTTP که مهم ترین آنهاست استفاده می شود .

وب سرویس هر توع کاری می تواند انجام دهد . برای مثال در یک برنامه می تواند آخرین عنوان های اخبار را از وب سرویس Associated Press بگیرد یا یک برنامه مالی می تواند آخرین اخبار و اطلاعات بورس را از وب سرویس بگیرد . کاری که وب سرویس انجام می دهد می تواند به سادگی ضرب 2 عدد یا به پیچیدگی انجام کلیه امور مشترکین یک شرکت باشد .

وب سرویس دارای خواصی است که آن را از دیگر تکنولوژی و مدل های کامپیوتری جدا می کند ، Paul Flessner ، نایب رییس مایکروسافت در dot NET Enterprise Server چندین مشخصه برای وب سرویس در یکی از نوشته هایش ذکر کرده است ، یک ، وب سرویس ها قابل برنامه ریزی هستند . یک وب سرویس کاری که می کند را در خود مخفی نگه می دارد وقتی برنامه ای به آن اطلاعات داد وب سرویس آن را پردازش می کند و در جواب آن اطلاعاتی را به برنامه اصلی بر می گرداند . دوم ، وب سرویس ها بر پایه XML بنا نهاده شده اند . XML و XML های مبتنی بر SOAP  یا Simple Object Access Protocol تکنولوژی هایی هستند که به وب سرویس این امکان را می دهند که با دیگر برنامه ها ارتباط داشته باشد حتی اگر آن برنامه ها در زبانهای مختلف نوشته شده و بر روی سیستم عامل های مختلفی در حال اجرا باشند . همچین وب سرویس ها خود ، خود را توصیف می کنند . به این معنی که کاری را که انجام می دهند و نحوه استفاده از خودشان را توضیح می دهند . این توضیحات به طور کلی در WSDL یا Web Services Description Language نوشته می شود . WSDL یک استاندارد بر مبنای XML است .  به علاوه وب سرویس ها قابل شناسایی هستند به این معنی که یرنامه نویس می تواند به دنبال وب سرویس مورد علاقه در دایرکتوری هایی مثل UDDI یا Universal Description , Discovery and Integration جستجو کند . UDDI یکی دیگر از استاندارد های وب سرویس است .

ادامه مطلب ...

Image Processing

سلام، داشتم فکر می کردم که این دفه چه مطلبی رو بذارم که یهو یاد پردازش تصویر(Image Processing) افتادم گفتم خوبه یکم در موردش بگم .
پردازش تصویرهمون طور که از اسمش به نظر می رسه به کارها و عملیاتی گفته می شه که با تصویرها انجام می شه تا تغییرات دلخواه روش انجام بشه تا نتیجه دلخواه بدست بیاد. حالا این نتیجه دلخواه چی می تونه باشه؟ شما چه حدسی می زنین؟
این نتایج جزو مهمترین استفاده های کامپیوتر و کلا سیستم های هوشمند وپردازش تصویر تو جامعه ، تجارت ، امنیت وغیره ست که من چند نمونه اش رو واسه شما می گم .
یکی از استفاده های مهم این پردازش ها رو تو امنیت می تونیم ببینیم مثلا تشخیص افراد از روی  مردمک چشماشون ، برای این کار سیستم امنیتی از مردمک چشم تصویری می گیره و بعد این تصویر رو با تصاویری که خودش داره مقایسه می کنه تا ببینه که این مردمک همون مردمکی هست که قبلا تو حافظه اش ذخیره کرده یا نه.
یه استفاده ی دیگه ی این نوع پردازش رو می تونیم تو ربات ها ببینیم ، در واقع این سیستم به عنوان چشم ربات کار می کنه مثلا تو ربات های مسیریاب می تونیم نمونه اش رو ببینیم حتما تا حالا دیدین که تو مسابقات ربات های مسیریاب یه خط تیره روی زمین می کشن و ربات ها باید این خط رو دنبال کنن تو این جور ربات ها یه دوربین کار گذاشته می شه که هر لحظه از مسیر یه تصویر می گیره و این خط تیره رو تو تصویر پیدا می کنه و بررسی می کنه که این خط کجای تصویر قرار گرفته بعد با توجه به این خط تصمیم می گیره که به راه مستقیمش ادامه بده یا کمی به طرفین مایل بشه .
یه استفاده ی دیگه ی این نوع پردازش ها تو خوندن پلاک های کشوریه ، همون طور که هممون می دونیم استفاده از پلاک های کشوری اجباری شده اونم به خاطر همین سیستم پردازش تصویره چون این طوری دیگه کسی لازم نیست تا بشینه و پلاک ماشین ها رو بخونه ، ما با پردازش تصویر می تونیم کاری کنیم که این پلاک ها که توسط دوربین ها گرفته می شه توسط کامپیوتر خونده بشه . این دفعه که به پلاک ها نگاه می کنین با دقت بیشتری نگاه کنین تا واستون این امر روشن تر بشه چون تو پلاک ها یه اقدامات خاصی انجام گرفته مثلا اینکه فونت خاصی استفاده شده یا اینکه الف به هم چسبیده است و به همین خاطر هم هست که کثیف بودن پلاک ها هم جریمه زیادی پیدا کرده چون یه ذره کثیفی پلاک ها باعث ایجاد نویز تو عکس ها می شه که ممکن باعث بشه که سیستم اشتباه کنه یا اصلا نتونه تشخیص بده پلاک چنده. 
یه استفاده ی دیگه تو تشخیص اثر انگشته که تقریبا یه سیستمی شبیه تشخیص مردمک چشم داره تو این جاهم سیستم اثر انگشت رو طبق عملیاتی که بهش گفته شده با اثر انگشت های دیگه بررسی می کنه تا ببینه با کدوم اثر انگشت مطابقت بیشتری داره .
البته اینایی که من گفتم همه ش تو حرف ساده به نظر می رسه اما تو عمل واسه خودشون غولی هستن که چندین برنامه نویس و مهندس کامپیوتر چند ماه یا حتی چند سال روش کار می کنن تا بتونن نتیجه دلخواهشون روکسب کنن.
یه توضیح کوچیک هم این که تصاویر( همون طور که می دونین تصاویر فرمت های مختلفی دارن مثل ...,bmp,jpg که خوبه یه کم درموردشون تحقیق کنین همین طور فرمت های رنگ آمیزی مثل RGB,hsv,bw,...) به شکل ماتریس های چند بعدی از پیکسل ها هستن وزبون های برنامه نویسی روی این ماتریس ها عملیات لازم رو انجام می دن البته دوربین های فیلمبرداری از محیط فریم های پشت سرهم تولید می کنن که باید این فریم ها به تصاویر تبدیل بشن تا بشه روشون عملیات گفته شده رو انجام داد مثلا تو تشخیص پلاک ها اگه حروف تو تصاویر مکانی متفاوت با مکان حروفی که تو تصاویر ذخیره شده توسط سیستم ها داشته باشن کار خیلی سخت تر می شه و به اون سادگی ها که شما فکر می کنین نمی شه .
تو آخر مطلب هم باید بگم که پروژه های پردازش تصویر الگوریتم هایی هستن که با اغلب زبون های برنامه نویسی می شه اجراشون کرد اما بهترین نرم افزاری که به نظر می رسه واسه این پروژه ها مناسب تر باشه نرم افزار بسیار قویه مطلب (Matlab) هستش .
امیدوارم که ازاین مطلب من خوشتون اومده باشه و اطلاعاتتون روبیشتر کرده باشه.

وب معنایی یا مفهومی

دوستان عزیز سلام

فکر میکنم برای شروع بهتر باشد که بدانیم این عبارت وب معنایی یا مفهومی (Semantic web) که این روزها زیاد در بین وبلاگ های حوزه IT  به چشم می خورد از کجا آمده، چیست و اصولا نتیجه آن ، تغییر در کدامین جنبه های دنیای مجازی خواهد بود. تیم برنرزلی را که می شناسید، همان مهندس/دکتر نابغه را میگویم که  وب را در 1993 به جهانیان معرفی کرد. هم‌ او که خالق بسیاری از استاندارد های نسل اول وب مثل html نیز هست.آقای برنرزلی ابداع کننده وب معنایی یا مفهومی (Semantic web) است  و بعد از دو دهه هنوز مغز متفکر وب است.


وب معنایی چگونه است؟


 شخص آقای برنرزلی هم نمی تواند با قاطعیت در مورد شکل وب معنایی صحبت کند. حتی برنرزلی هم زمانی که این آرزوها را برای وب کرد به خوبی میدانست که دانش زمانش برای این کار کافی نیست بنابرین تمام تمرکز خود را طی این سال ها به ایجاد استاندارد ها معطوف کرده و هنوز دارد شالوده را میسازد.



این جمله ها به معنی سردرگمی در هدف نیست. هدف کاملا روشن است ولی ابزارها هنوز به تکامل نرسیده اند. مثلا در وب معنایی قرار است ماشین ها (روبات ها، سرور ها و کامپیوتر ها) توانایی فهم محتویات اینترنت را داشته باشند. در این ساختار ماشین ها باید بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند نه فقط با انسان.واضح تر اینکه وقتی یک ربات وبکاو جمله ای را بخواند باید بتواند از نظر دستور زبان آن جمله را بفهمد یعنی اینکه بتواند فاعل ، مفعول و گذاره ای که در آن جمله آمده را درک کند و اگر یک پاراگراف را بخواند، باید بتواند نوع وابستگی جمله ها را با یکدیگر را تشخیص دهد.


وب معنایی در حقیقت وبی است که در بخش طبقه بندی و بازیابی محتوای اینترنت به تکامل رسیده باشد.در ساختار معنایی وب وقتی کاربر یک جمله محاوره ای را جستجو می کند، موتور جستجو  باید بتواند مفهوم جمله را تشخیص دهد، اینکه سوالی است یا خبری، طنز است یا جدی، علمی است یا از نوع سرگرمی. بنابراین وب جدید باید چنان در زبان شناسی و فلسفه تجهیز شود که تمام محتویات وب را بتواند آنلالیز کرده و میزان وابستگی بخش ها را از طریق رسم گراف ها تعریف کند.


بخش  دیگری از وب معنایی، مستند سازی محتویات وب است که از نظر تکنیکی راه حل هایی برایش معرفی شده مخصوصا مستند کردن محتوای وب به وسیله زبان RDF که خودش مبتنی بر XML و  URI است و در نتیجه تمام زبان ها و تمام انواع محتوا را پشتیبانی خواهد کرد. راجع به مستند سازی محتوا می شود چندین مقاله نوشت. فقط فعلا همین قدر بدانید که در میان کد های صفحات تگ هایی قرار میگیرد که محتوای صفحه را تعریف می کند. این که این محتوا یک توصیه نامه از یک پزشک است یا یک ترفند امنیتی از یک هکر یا خرابکار.  کاربر باید بتواند به راحتی مشخص کند که نتایج جستجو تولید چه گروهی از افراد باشد. طبق این تعریف شخصیت های دنیای مجازی باید معادل حقیقی داشته باشند .


یکی از نکات جالب وب معنایی امکان بازیابی اطلاعات نه تنها در محتوای متن بلکه حتی در صوت و تصویر نیز هست. در وب معنایی کاربر باید بتواند در میان ویدئوهایی جستجو کند که در یک صحنه اش مردی با پیراهن آبی سوار بر دوچرخه در خیابان حرکت میکند. هر چند باورش کمی سخت است ولی قدم های مهمی برداشته شده است.بنابراین مهمترین تغییری که وب در مفهوم معنایی خواهد کرد نه در شکل ظاهری صفحات ( که البته شاید گراف ها وارد شوند) بلکه در پشت پرده خواهد بود. موتور های جستجو هوشمند تر خواهند شد و نحوه بوکمارک کردن و اشتراک گذاری محتوا از فرم کنونی به یک فرم جامع تر تغییر خواهد کرد. وب مفهومی تعریف جدیدی برای شیوه طبقه بندی و بازیابی محتوا ارائه خواهد کرد.راستی یک چیز بامزه هم بگویم که تا دیروز مشکل رسم الخط فارسی در راست به چپ بودنش بود که  از این به بعد به لطف تفاوت دستور زبان فارسی با اکثر زبان ها باید شیوه ای پیدا کنیم که جای فعل و فاعل و مفعول در جملات فارسی را به این موتورهای جستجوی اجنبی حالی کنیم .

اتصال به اینترنت از طریق شبکه گاز

محققان می‌‏گویند: می‌‏توان از شبکه‌‏های گاز خانگی برای ارسال سیگنال‌‏های فراپهن باند استفاده کرد. به گزارش ایلنا، تصور این که کاربران اینترنت برای اتصال به شبکه از لوله‌‏های گاز منزل خود استفاده کنند تا حد زیادی عجیب و شاید خنده‌‏دار به نظر می‌‏رسد. اما محققان یک شرکت در سانتیاگوی آمریکا به اسم نترکام سرگرم طراحی روشی برای استفاده از سیگنال‌‏های بی‌‏سیم فراپهن باند جهت انتقال داده‌‏ها از طریق لوله‌‏های گاز طبیعی با سرعت پهن باند هستند. محققان شرکت نترکام ادعا می‌‏کنند: فناوری جدید این شرکت امکان دسترسی به اینترنت با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در خانه‌‏های کاربران را فراهم می‌‏کند، چنین سرعتی امکان دریافت فایل‌‏های صوتی و ویدیویی در زمان خیلی کوتاه را فراهم می‌‏کند. البته کارشناسان می‌‏گویند: هنوز چنین فناوری‌‏ صرفا یک ادعا بوده و عملا به کار گرفته نشده است. اما نحوه عمل فناوری پهن باند از طریق لوله‌‏های گاز چگونه است؟ شرکت نترکام از انتقال دهنده‌‏ها و گیرنده‌‏های رادیویی فراپهن باند برای ارسال سیگنال‌‏های بی‌‏سیم از طریق لوله‌‏ها در هنگام جریان گاز استفاده می‌‏کند. فرا پهن باند یا UWB یک فناوری ارتباطی در حال توسعه است که داده‌‏های شبکه‌‏ای را با سرعت خیلی بالایی ارسال می‌‏کند، اما در سطوح توان بالاتر ممکن است با سیگنال‌‏های بی‌‏سیم تداخل کند. اما این مشکل هنگامی که سیگنال‌‏های فراپهن باند از طریق لوله‌‏های گاز دفن شده ارسال می‌‏شود پیش نمی‌آید، در نتیجه می‌‏توان بدون آن که تداخلی ایجاد شود حجم بالایی از داده را از طریق لوله‌‏های گاز منتقل کرد. در حالی که بسیاری ایده محققان شرکت نترکام را خنده‌‏دار می‌‏دانند این محققان همچنان مصمم هستند که در آینده نه چندان دور طرح خود را عملی کنند. در صورتی که این فناوری عملی شود و اینترنت پرسرعت از طریق لوله‌‏های گاز به خانه‌‏های کاربران بیاید، می‌‏توان منتظر تحولات اساسی در بازار دسترسی به پهن باند بود.

پورتل چیست؟

مقدمه
هدف از این مقاله ، نگاهی به واژه پورتال و ارائه تعریف و چهارچوبی برای آن می باشد. برای ارائه این تعریف سعی شده از منابعی استفاده گردد که بیشترین اشتراک را داشته اند ؛ زیرا که به واسطه تعاریف متعدد  ارائه شده در سالهای اخیر، پورتال به یکی از پیچیده ترین لغات تبدیل شده است به طوری که  برای هرفرد تعریف خاصی دارد و همین مساله سبب سوتفاهم های زیادی در تعریف آن شده است .


تعریف پورتال
تعریف اولیه پورتال بسیار ساده است : "مکانی (Hub) که ساده ترین کاربران اینترنت با رجوع به آن بتوانند به راحتی از  سرویس های متداول در اینترنت بهره مند شوند و یا  اطلاعات مورد نیاز خود در  را بدست آورند ". هریک از این کلمات دقیقا نشان دهنده ویژگی خاصی از پورتال هستند :


مکان : در اکثر موارد  پورتال به عنوان یک وب سایت با ویژگی های خاص شناخته می شود. این وب سایت می تواند  یک واسط (Interface) بین کاربران و تعدادی وب سایت زیر مجموعه پورتال باشد و یا اینکه به عنوان وب سایتی واسط، بین کاربران و اینترنت قرار گیرد. اما  تعاریفی نیز وجود دارند که مستقیما از لغت وب سایت استفاده نکرده در  این مورد سکوت می کنند : "پورتال دروازه ای است به سایتهای دیگر " و یا "پورتال نقطه ورود کاربران به اینترنت است " .


ساده ترین کاربران : کاربرانی که به پورتال مراجعه می کنند ، لزوما کاربران حرفه ای اینترنت نیستند. پورتال این توانایی را به کاربران می دهد که حتی کم تجربه ترین آنها بتواند از اطلاعات و سرویسهای ارائه شده استفاده کند . بر حسب نوع پورتال ، کاربران آن نیز متفاوتند و شامل کاربران معمولی ، مشتریان ، تولیدکنندگان ، کارمندان سازمان و... باشند .


سرویس های متداول در اینترنت : هر وب سایتی بر حسب نوع فعالیت کاری خود ارائه دهنده سرویس خاصی است . اما یک پورتال باید توانایی ارائه سرویس های عمومی باشد نظیر سرویس پست الکترونیک رایگان ، انجمن ،تالار گفتگو ، اخبار ، نقشه های مرتبط با موضوع پورتال ، جستجو در سایتهای زیر مجموعه و اینترنت ، شخصی سازی توسط کاربر و شخصی سازی توسط پورتال(Tailoring) باشد . در پورتالهای تجاری خدمات خرید و فروش آنلاین ، ارائه کاتالوگ و سیستمهای پرداخت لحاظ می گردند .


اطلاعات مورد نیاز  : یکی از ویژگی های  پورتال  دریافت اطلاعات از سایتهای دیگر(Content aggregation) است . پورتال تنها دریافت کننده اطلاعات است و آنها را به اشتراک می گذارد . به عبارت بهتر پورتال اطلاعاتی که در سایتها و پایگاههای مختلف وجود دارد را  سازماندهی کرده و نمایش می دهد. در نظر داشته باشید که این اطلاعات باید استاندارد شده باشند .


بنابراین  :


پورتال ، تولید کننده و مدیریت کننده اطلاعات نیست .


پورتال ،  استاندارد کننده اطلاعات نیست .


 پورتال ،  یک وب سایت همه کاره نیست .


به عبارت دیگر پورتال چهارچوبی است که اطلاعات و سرویسهای منابع مختلف را کنار یکدیگر قرار داده و تحت یک طرح امنیتی ارائه می دهد . با استفاده از پورتال می توان به یکپارچه سازی سیستمهای مجزا کمک کرده و کاربران  را برای استفاده از خدمات موجود یاری داد.


منبع: رادکام

ADSL

احتمالا اغلب شما از dial up واسه وصل شدن به اینترنت استفاده می کنین باهمون سیستم شماره گیری بایه مودم معمولی روی سیستم ، کلی هم وقتتون تلف می شه تا وصل بشید تازه اگه تلفن اشغال نباشه یا قطع ووصل نشه باید پول تلفنش رو هم بدین با این سرعت اعجاب آورش ، تازه مولتی مدیا رو هم بی خیالش . اما تا حالا اینترنت پرسرعت رو تجربه کردین؟
یه راه دیگه وصل شدن به اینترنت فناوری ADSL هست که ازهمون خطای تلفن استفاده می کنه اما از نوع پر سرعتش .( ADSL (Asymmetric-DSL یا روش خطوط دیجیتال نامتقارن یکی از فناوری های DSL هست . تو این فناوری پهنای باند کابل تلفن به چند قسمت تقسیم می شه البته ازنظر فرکانسی هرکدوم از اعمال تو سیگنال فرکانسی مشخص انجام می شه مثل : صوت و ارسال و دریافت مقدارهای دیجیتالی ( البته به صورت آنالوگ که بعدا تبدیل خواهد شد .) این طوری دیگه واسه اتصال به اینترنت لازم نیست که خط تلفن هم اشغال بشه تازه این جوری می تونیم صوت و تصویر رو مبادله کنیم چون وقتی که ما ازتلفن واسه حرف زدن استفاده می کنیم حدودا از یک نهم پهنای باند خط تلفن استفاده می کنیم .
تو ADSL سرعت ارسال(send ) با سرعت دریافت(receive ) یکی نیست . تو بالاترین سطح تئوری ، دریافت باسرعتی حدودا برابرmbps 8 وارسال هم باسرعتی برابر mbps 640هست . همون طوری که می بینین اختلافشون خیلی زیاده به همین خاطر که بهش نا متقارن می گن . سرعت واقعیه ارسال ودریافت به ترتیب mbps 256و2هست. تو این فناوری دیگه ازشماره گیری و منتظرشدن واسه اتصال و قطع و وصل شدن خبری نیست و وقتی شما کامپیوتر رو روشن کردین به اینترنت هم وصل می شین .

مزایای این فناوری :استفاده از خطوط تلفن معمولی و شبکه ارتباطیه به همین خاطر نیازی به سیم کشی و تجهیزات جدید نیست ، خط تلفن اشغال نمی شه ، اینترنت پرسرعت نسبت به Dial up   ، اتصال دائمی ، هزینه کم واسه نصب و راه اندازی آسون و سریع .


ادامه مطلب ...

نکات مهم در تجارت الکترونیکی

موضوع اول:یکی از کارهائی که باید اولویت بالائی برای شما داشته باشد، جمع آوری آدرس پست الکترونیک بازدید کنندگان سایت شما است. از زمان شروع سایت، به جمع آوری آدرس ها بپردازید. تهیه یک لیست از مشتریان بالقوه خدمات شما، یک باید است. هرچند ارائه یک خبرنامه الکترونیک بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست. شما می توانید به لیست خود، تغییرات سایت، محصولات جدید یا هرچیز دیگری که دوست دارید ارسال کنید.
توجه داشته باشید که تا زمانی که لیست شما کوچک است، می توانید آنرا توسط نرم افزار پست الکترونیک موجود در رایانه خود پیش ببرید ولی وقتی لیست شما بزرگ شود، مثلا از 100 آدرس بیشتر شود، دیگر باید به دنبال ابزارهای مخصوص مدیریت لیست باشید و یا از سایت های مخصوص این کار استفاده کنید. خدمات این سایت www.ymlp.com کمک بزرگی در این زمینه می کند. سایت یاهو هم خدمات مناسبی در این زمینه ارائه می کند.


موضوع دوم:سایت شما ممکن است باعث پیروزی یا شکست شما شود. یک سایت با ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد. اگر در طراحی یک سایت حرفه ای چندان مهارت ندارید، حتما یک نفر حرفه ای برای این کار استخدام کنید. توجه داشته باشید که سایت حرفه ای به معنی یک سایت با امکانات گرافیکی بالا و بخشهای متحرک و یا حتی بخشهای Flash نیست. سایت حرفه ای در نگاه اول ممکن است خیلی هم ساده به نظر آید ولی ساختارمناسب، راحتی حرکت در سایت، دسترسی سریع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب (مخصوصا با خطوط نه چندان مناسب ما)، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب، پشتیبانی مناسب از زبان های مختلف و پارامتر های متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما موثر هستند. وجود یک مشاور در این زمینه در کنار شما، خیلی به شما کمک می کند.



موضوع سوم:
اگر می خواهید پول زیادی بدست آورید، باید یک بازار خاص را انتخاب کنید که نیاز ویژه ای از مشتری را پاسخ دهد. مردم محصولات و خدماتی که نیاز شخصی آنها را پاسخ  دهند خیلی دوست دارند. اگر شما نفر اول در برآوردن این نیاز باشید، برنده هستید. سعی نکنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولات را ارائه کنید. مثلا برای خرید کتاب، یک سایت فرهنگی که روی فروش کتاب متمرکز است را انتخاب می کنید یا یک سایت که از فروش گل و اسباب بازی گرفته تا فروش لوازم منزل و شوکلات و کتاب ؟ حتی آمازون که همه چیز می فروشد، هنوز به عنوان یک کتاب فروشی شناخته می شود تا یک اسباب بازی فروشی.


موضوع چهارم:
ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. کلید ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما، برقراری هرچه بیشتر ارتباط از سایر سایتها به سایت شما است. هرچند لیست شدن در موتورهای جستجو اولین قدم شما باید باشد ولی نباید به آن اکتفا کنید. دو روش خوب برای ایجاد ترافیک به سایت شما عبارت است از :
-  برنامه همکاری فروش (Affiliate program) – چنین برنامه ای به برقراری صدها و حتی هزاران ارتباط از سایر سایتها به سایت شما کمک می کند. موضوع از این قرار است که شما برنامه ای طراحی می کنید که هرکس که خدمات و محصولات شما را از طریق سایت خود بفروشد، درصدی از فروش به او تعلق می گیرد. حتی برخی برنامه ها، در جلب مشتری، حتی اگر فروشی هم صورت نگیرد، پول می دهند.
- ارائه خدمات و محصولات رایگان – ارائه چنین امکانات رایگانی به جذب ترافیک زیاد به سایت شما کمک خوبی می کند. مثلا ارائه مقالات رایگان که دیگران بتوانند در سایت خود از آنها استفاده کنند و به سایت شما ارتباط دهند. کتاب های الکترونیک رایگان، نرم افزار، فایل های صوتی که بتوانند در Flash از آنها استفاده کنند، ملودی های طراحی شده برای گوشی های موبایل و خیلی چیزهای جذاب دیگر.


موضوع پنجم:
فروش محصولات و خدمات خودتان خیلی از فروش برای بقیه، سود آورتر است. برخی از برترین اقلام قابل فروش در اینترنت عبارتند از:
-  نرم افزار
- اطلاعات
- سایت های اختصاصی
- خدمات اینترنت


موضوع ششم:
معمولا مردم دوست ندارند که در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل آن مقاومت می کنند. شما خیلی موفق تر خواهید بود اگر در جهت ارائه کمک به مشتریان خود حرکت کنید. این کار با نوشتن مقالات مفید، دوره های آموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفتگوی مناسب با خدمات شما حاصل می شود. اعتماد، حرف اول را در تجارت اینترنتی می زند. شما باید در میان مخاطبین خود، اعتبار کسب کنید. اگر مشتری احساس کند که شما قبل از فکر کردن به فروش به او و بدست آوردن پول، می خواهید مشکل او را شناسائی کنید و به او در رفع نیازش، کمک کنید، خیلی راحت تر به شما اعتماد می کند.


موضوع هفتم:
خودکار کردن کارها، وقت با ارزش شما را حفظ می کند. هرچند در تجارت، خیلی کارها را باید شخصا انجام دهید و درگیر آنها شوید، خیلی کارها را هم می توان خودکار کرد، مثل:
- مدیریت لیست آدرسها
- پیگیری ها با مشتری
- پیام های خوش آمد گوئی
- پیغام های تشکر
- پیگیری سفارش ها
- تایید سفارش ها
این کار با استفاده از سیستم های پاسخ گوی خودکار، کدها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است.


موضوع هشتم:
سازمان مناسب کار، یک دلیل اصلی موفقیت تجارت شما است.
- یک برنامه کاری زمان بندی شده برای هر روز خود تنظیم کنید.
- از برنامه دریافت پست الکترونیک با قابلیت طبقه بندی نامه های دریافتی در زیر شاخه های مختلف استفاده کنید.
- فایل ها و شاخه های موجود در رایانه خود را برای دسترسی راحت تر و سریع تر، تنظیم کنید.
- یک صفحه "سوال و جواب های مکرر" برای سایت خود طراحی کنید.
- برای پیام هائی که بصورت متناوب ارسال می کنید، یک ساختار مشخص تعریف کنید.
- در رایانه خود یک صفحه شامل اطلاعات ورود به سایت هائی که با آنها همکاری دارید و آدرس وب آنها برای دسترسی راحت تر، تهیه کنید.


موضوع نهم:
بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد. هرچند داریم در مورد دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی که در دنیای واقعی زندگی می کنند سروکار داریم. خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک تکیه نکنید. خیلی از بازدید کنندگان سایت شما می خواهند با یک تفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند و بعد خرید کنند. از امکانات پشتیبانی زنده (Live Agent) در سایت خود استفاده کنید.


موضوع دهم:
برای بدست آوردن پول، باید پول خرج کنید. شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید :
- رایانه
- دسترسی به اینترنت
- نرم افزار
- ثبت دامنه
- میزبانی سایت
- آموزش شامل کتاب، سی دی و غیره
- تبلیغات


درس یازدهم:
همیشه به خاطر داشته باشید که خطرناک ترین تهدید برای موفقیت شما و غیر حرفه ای ترین کار در اینترنت، SPAM است. همیشه از آن دوری کنید.
مطالب بالا، لیست کاملی نیست و فقط به عنوان شروع و راهنما می تواند مفید باشد. مطمئنا مسائل و نکات بسیاری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و شما بسیاری از آنها را می شناسید و به آنها عمل می کنید.

AIP چیست؟

API مخفف Application Programming Interface می باشدکه به معنای رابط برنامه سازی کاربردی می باشد.که از آن به نامهای Application Programmer Interface، Application Programmers Interface نیز یاد می شود.

نام API به توابعی اطلاق می شود که در فایلهای مختلف ویندوز مانند Advapi32.dll ،User32.dll ، Ole32.dll ، Kernel32.dll، Winmm.dllWinspool.dll ، Gdi32.dll ، Mpr.dll ، netapi32.dll، sheu32.dll، Rasapi32.dll ، Version.dll، Wsock32.dll ، Comdlg32.dll وجود دارند.
ویندوز برای صدها کارمختلف خود ازاین تابع ها استفاده می کند و برنامه های کاربردی نیز به طور متعدد از این توابع استفاده می کنند. به عنوان
مثال در زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک هرخط کد را که تایپ می کنید و بعد برنامه را run می کنید ، توسط توابع API کنترل می شوند.هنگامی که دستور form1.print را برای نمایش یک پیغام بر روی فرم صادر می کند ، در واقع ویژوال بیسیک در پشت صحنه از تابع API ، Elliptic استفاده می شود. و همچنین توابع دیگر، حرکت ماوس ، صفحه کلید، رنگها ، دکمه ها ، منوها و صدها عملیات دیگر.
مشخصات توابع API
اگر بخواهیم توابع API را که اکثراً با زبان برنامه نویسی قدرتمند C نوشته شده اند را براساس ساختار سیستم عامل تقسیم بندی کنیم ، می توان آن رابه دو قسمت 16 بیتی و 32 بیتی تقسیم بندی کرد.
توابع 16 بیتی به تعداد بیش از 730 تابع و توابع 32بیتی به بیش از 6500 تابع می رسند. در تابع API مانند هر تابع ساخته شده در زبان های برنامه نویسی، متغیرهای ورودی خروجی وجود دارند. این متغیرهای می توانند از انواع Long ، Integer، Int"32، String ، Pchar ،Byte و ...باشند.در بعضی از توابع API این متغیرها فقط می توانند مقدار ثابت تعریف شده ای را بگیرند. این ثابتها در نوع 16 بیتی به تعداد بیش از 1800ثابت(Const) و در 32 بیتی به بیش از 5500 ثابت می رسند.
در تعدادی از توابع متغیرهای ورودی و یا خروجی به یک ساختار (type) اشاره دارند که فیلدهای این ساختار اطلاعات ورودی و یا برگشتی تابع را در خود نگهداری می کنند. تعداد این ساختار در نوع 16بیتی به بیش از 50ساختار و نوع 32 بیتی به بیش از 950 ساختار می رسند. ،


 فایلهای dllحاوی توابع API
توابع API می توانند در فایلهای متعددی تعریف شده باشند ولی مهمترین و پرکاربردترین فایلهای به شرح زیر می باشد:
User32.dll : شامل توابعی می باشد که ابزار و محیط واسط بین سیستم عامل و کاربرد مثل ماوس ، صفحه کلید منوها و پنجره ها را کنترل می کنند.
Kernel32.dll: توابع مربوط به حافظه ، فایل، پارتیشن ، درایو و پوشه در این فایل می باشند.
Gdi32.dll : این فایل که مخفف GraphicsDevice Interface می باشد، توابع گرافیکی و ترسیمی را در خود دارد.
NetAp.dll : توابع مربوط به شبکه در این فایل موجود می باشد.
Advapi32.dll : توابع کار با ریجیستری در این موجود می باشد.
Winmm.dll : توابع مربوط به مالتی مدیا دراین فایل تعریف شده اند.
Winspool.drv : توابع مربوط به چاپگر وکار با آن در این فایل می باشند.
Comdlg32.dll : توابع مربوط به حالتهای مختلف پنجره ی common Dialog در این فایل تعریف شده است.


 علت استفاده از توابع API در برنامه نویسی

دلایل استفاده از توابع API در زبانهای مختلف برنامه نویسی می تواند این باشد که:
1.
توابع API دلیل آنکه در فایلهای dll هر سیستم عامل ویندوز می باشد و در هر مکان مانند یکدیگر می باشند پس نیازی به ارائه آن فایل dll در نسخه ی برنامه نمی باشد و در نتیجه حجم نسخه کم می شود و در ضمن سندیت برنامه نیز بیشتر می شود و می توان گفت که شما از یکی از منابع میندوز به نحو احسن استفاده کرده اید.
2. نسخه ی ویندزو به طور مداوم تغییر می کند ولی به دلیل آنکه سازندگان همیشه حالتی را درنظر می گیرند که نسخه های قبلی را نیز پشتیبانی کند . در نتیجه اگر شما برنامه ای را به کمک توابع API بنویسید با تغییر نسخه ی ویندوز نیازی به تغییر جدی در توابع API نمی باشد.
3. بیشتر زبان های برنامه نویسی ، بخصوص زبانهای تحت ویندزو که خود بصورت پنهان از توابع API استفاده می کنند ، ممکن است بعلت محدودیت نتوانند تمام امکانات توابع را د راختیار قرار دهند . شما با دسترسی مستقیم به توابع می توانید از حداکثر قابلیتهای تابع استفاده کنید
4. در بعضی از زبانهای برنامه نویسی برای آنکه بتوان یک حالت را بوجود آورد و یا کار مشخصی را انجام داد باید خط های زیاد ی را کدنویسی کنیم و یا در زمان خطاگیری مدت زیادی را صرف کنیم و بطور حتم کاربر استفاده کننده از برنامه ی شما نیز باید زمان بیشتری را برای گرفتن جواب صرف کند. این موارد ذکر شده هرکدام به نوبه ی خود می توانند از محبوبیت ، قدرتمند و خوانا بودن برنامه بکاهند. ولی توابع API به دلیل آنکه روتین شده و از قبل نوشته شده می باشند پس فقط کافیست تابع را فراخوانی کنیم و به آن ورودی دهیم و خروجی موردنظر خود را دریافت کنیم .
5. بیشتر توابع کارهایی را انجام می دهند که زبانهای برنامه نویسی قادر به انجام آن نمی باشند. بعنوان مثال تابع SetlayeradWindowAttribute باعث می شود یک پنجره (فرم یا کنترلهای داخل آن) و با یک رنگ مشخص در آنها به مقدار دلخواه به حالت شفاف و transparent تبدیل شوند و یا توابع دیگر مانندSHShutDownDialog ، TimeGetTim ، LokworkStation ، TransparentBlt ، StretchBlt و..
6. و چندین علت دیگر..


 تعریف توابعAPI در ویژوال بیسیک ، به کمک دستورDeclare انجام می شود که می تواند بصورت Private (خصوصی برای یک فرم ) و یا Public(عمومی برای تمام فرمها) تعریف شود. شکل کلی تعریف توابع میتواند به یکی از صورتهای زیر باشد:
[Public| Private] Declare sub name lib"libname " [Alias " aliasname"][(arglist)]
[Public | Private] Declare Function name lib"libname" [Alias" aliasname"][(arg list)] [As type]

توضیح هر یک از قسمتهای فوق به شرح زیرمی باشد:
یا Pivate : این دو دستور محدوده ی تعریف و کار تابع را مشخص میکنند که میتوان بصورت Public(عمومی) برای تمام فرمهای در یک برنامه باشد که در این صورت در یک (عمومی) برای تمام فرمهای در یک برنامه باشد که در این صورت در یک Module تعریف می شود و یا می تواند بصورت Private(خصوصی) برای یک فرم باشد که در این صورت تابع در پنجره ی کدهمان فرم تعریف می شود.
Declare : این دستور تابع موجود در یک فایل API را تعریف می کند.
Sub : توابعی که به این صورت تعریف می شوند، مقدار برگشتی ندارند.
Function: توابعی که به این صورت تعریف می شوند، یک مقدار برگشتی دارند که باید نوع آن در قسمت type مشخص شود.
Name: یک نام دلخواه و مستعار برای برنامه می باشد. استفاده از نام مستعار به این دلیل می باشد که برخی از توابع با تابع های تعریف شده داخل زبان برنامه نویسی برابر می باشند مانند تابعsetfocus .
دلیل دیگر میتواند این باشد که در نام توابع API از کاراکترهایی استفاده شده است که در ویژوال بیسیک ، در ابتدای نام مجاز نمی باشند. مانند توابع –Lclose و Lopen که در ابتدای آنها از خط استفاده شده است و یا توابع #62 و#53 که در ابتدای آنها از کاراکتر # استفاده شده است.
Alias : یک دستور در ویژوال بیسیک می باشد که مشخص می کند تابع دارای نام مستعار می باشد.
Alias name: نام واقعی تابع، در فایل منبع(Libname) می باشد . توجه داشته باشید که باید حروف بزرگ و کوچک ان رعایت شود ، در غیراین صورت تابع تعریف یا فراخوانی نخواهد شد.
Arglist: لیست تعریف متغیرهایی می باشد که در لحظه فراخوانی باید به تابع ارسال شوند.
As : یک دستور در ویژوال بیسیک می باشد که جهت تعریف متغیر استفده می شود.
Type: نوع مقدار برگشتی تابع را مشخص می کند که می توان یکی از مقادیر Integer,Long, String و یا Byte( در ویژوال بیسیک) باشد.

استفاده بیش از چهار ساعت در روز از اینترنت باعث انزوای اجتماعی م

استفاده بیش از چهار ساعت در روز از اینترنت باعث انزوای اجتماعی می شود

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، گفت: استفاده بیش از چهار ساعت از اینترنت در روز به ویزه برای نوجوانان و جوانان منجر به انزوای اجتماعی می شود.

آتش پور همچنین به رابطه میان میزان تحصیلات و استفاده از اینترنت اشاره کرد و بیان داشت: هرچه تحصیلات بیشتر باشد به دلیل تسهیلات موجود دسترسی به اینترنت نیز بیشتر است لذا میزلن استفاده زیاد افراد با تحصیلات بالا می تواند به عنوان زنگ خطری برای آنها به شمار رود.

"سید حمید آتش پور" در همایش تکنولوژی ارتباطات و بهداشت روان در اصفهان تاکید کرد : بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده بیش از چهار ساعت در روز باعث کاهش ارتباطات خانوادگی و انزوای اجتماعی می شود. وی تاکید بر اینکه هنوز رابطه بسیار مشخصی میان میزان استفاده از اینترنت و افسردگی وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود شواهد بسیاری درباره استفاده بیش ازحد از اینترنت و وجود پاره ای از اختلالات وجود دارد. این کارشناس برخی از این اختلالات را ، اعتیاد به اینترنت ، افزایش اضطراب،منفی کاری،پنهان کاری،اختلال در فعالیتهای زندگی، جدایی از جامعه، طلاق،شکست های تحصیلی و مشکلات مالی بر شمرد.

*¤¤ فاطمه فاطمه است ¤¤*

بود ٬ آنچنان که اسلام می خواهد که زن « زن » از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است . فاطمه

باشد . تصویر سیمای او را پیامبر ٬ خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و

آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود .

نمونه شده بود . « زن بود ن » وی در همه ابعاد گوناگون

٬ در برابر پدرش . « دختر » مظهر یک

٬ در برابر شویش . « همسر » مظهر یک

٬ در برابر فرزندانش . « مادر » مظهر یک

٬ در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش . « زن مبارز و مسئو ل » مظهر یک

٬ یک « اسوه » ٬ یک « زن » است ٬ یعنی یک نمونه مثالی ٬ یک تیپ ایدآل برای یک « امام » وی خود یک

را خود انتخاب کند . « شدن خویش » برای هر زنی که می خواهد « شاهد »

او با طفولیت شگفتش ٬ با مبارزه مدامش در دو جبهه خارجی و داخلی در خانه پدرش ٬ خانه همسرش ٬ در

را به زن پاسخ می داد . « چگونه بود ن » جامعه اش ٬ در اندیشه و رفتار و زندگیش ٬

نمی دانم چه بگویم؟ بسیار گفتم و بسیار ناگفته ماند .

در میان همه جلوه های خیره کننده روح بزرگ فاطمه ٬ آنچه بیش از همه برای من شگفت انگیز است این

است که فاطمه همسفر و همگام و هم پرواز روح عظیم علی است .

او در کنار علی تنها یک همسر نبود ٬ که علی پس از او همسرانی دیگر نیز داشت ٬ علی در او به دیده یک

دوست ٬ یک آشنای دردها و آرمان های بزرگش می نگریست و انیس خلوت بیکرانه و اسرار آمیزش و

همدم تنهائی هایش . این است که علی هم او را بگونه دیگری می نگرد و هم فرزندان او را . پس از فاطمه ٬

علی همسرانی می گیردو از آنان فرزندانی می یاب د. اما از همان آغاز فرزندان خویش را که از فاطمه بودند

« . بنی فاطمه » می خواند و آنان را « بنی علی » با فرزندان دیگرش جدا می کند . اینان را

شگفتا ٬ در برابر پدر ٬ آن هم علی ٬ نسبت فرز ند به مادر .

و پیغمبر نیز دیدیم که او را بگونه دیگری می بیند . از همه دخترانش تنها به او سخت می گیرد ٬ از همه تنها

به او تکیه می کن د. او را – در خردسالی – مخاطب دعوت بزرگ خویش می گیرد .

نمی دانم از او چه بگویم؟ چگونه بگویم؟

« مریم » تقلید کنم ٬ خطیب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با حضور لوئی ٬ از « بوسوئه » خواستم از

سخن می گفت .

گفت ٬ هزار و هفتصد سال است که همه سخنوران عالم درباره مریم داد سخن داده اند .

هزار و هفتصد سال است که همه فیلسوفان و متفکران ملت ها در شرق و غرب ٬ ارزشهای مریم را بیان

کرده اند.

هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان ٬ در ستایش مریم همه ذوق و قدرت خلاقه شان را بکار گرفته

اند .

هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان ٬ چهره نگاران ٬پیکره سازان بشر در نشان دادن سیما و حالات

مریم هنرمندی های اعجازگر کرده اند .

اما مجموعه گفته ها و اندیشه ها و کوششها و هنرمندیهای همه در طول این قرنهای بسیار ٬ به اندازه این

یک کلمه نتوانسته اند عظمت های مریم را باز گویند که :

. « مریم مادر عیسی است »

و من خواستم با چنین شیوه ای از فاطمه بگویم ٬ باز درماندم ٬ خواستم بگویم ٬ فاطمه دختر خدیجه بزرگ

است .

دیدم که فاطمه نی ست .

خواستم بگویم ک ه: فاطمه دختر محمد ( ص) است .

دیدم که فاطمه نیست .

خواستم بگویم ک ه: فاطمه مادر حسنین است .

دیدم که فاطمه نیست .

خواستم بگویم ک ه: فاطمه مادر زینب است .

باز دیدم که فاطمه نیست .

نه ٬ اینها همه هست و این همه فاطمه نیست .

فاطمه ٬ فاطمه است.

آغاز سال تحصیلی ۸۹-۸۸

*******بر همه مبارک مهر۱۳۸۸ امیدوارم همیشه موفق باشید و سال تحصیلی جدید را با موفقیت طی کنید******