آنالما چیست؟

آنالما چیست؟

آنالما شکلي است به صورت عدد هشت لاتين کشيده که با ترسيم موقعيت دقيق، ياعکسبرداري از قرص خورشيد (در يک قاب عکس) در فواصل زماني يکسان و منظم طي يکسال (مثلا صبح جمعه هر هفته ساعت 5/7 صبح) به دست مي آيد.

ادامه نوشته

برترین تلسکوپ‌های تاریخ

گالیله تلسکوپ را اختراع نکرد. او حتی شاید اولین کسی هم نبود که تلسکوپش را به سمت آسمان نشانه گرفت، اما طراحی قدرتمند تلسکوپ وی به او این اجازه را داد که خیلی دورتر از افراد قبلی خود آسمان را ببیند. کشفیات وی باعث شد به او لقب "پدر علم جدید" را بدهند. او با تلسکوپ خود توانست ماه را ببیند، 4 قمر سیاره مشتری را کشف کند، یک ابرنواختر را ببیند، لکه‌های خورشیدی را کشف کند و هلال‌های سیاره ناهید را بررسی کند. او به خاطر این‌که طرفدار فرضیه خورشیدمحوری دنیا بود، به کفر محکوم شد.

ادامه نوشته

باور کنید این تصاویر واقعی است

ابرها گاهی آسمان را به یک گالری بزرگ نقاشی تبدیل می‌کنند، که با عروس‌های دریایی یخی و ابرهای که مانند امواج درهم شکسته به نظر می‌رسند، کامل می‌شود. گزارش تصویری امروز خبرآنلاین به نمایش مسحور‌کننده‌ترین این آثار پرداخته است
ادامه نوشته

سحابي هاي جالب . . .

اين موضوع که اسامي صورت هاي فلکي معمولا ربطي به ظاهر آن ها ندارد باعث شده است تا برخي از افراد گمان کنند تمام نام گذاري هاي اجرام سماوي در علم نجوم با شکلي که در آسمان نظاره مي کنيم تفاوت دارد. براي اصلاح اين فکر نادرست تعدادي از سحابي هاي کشف شده را به شما معرفي مي کنيم. در قسمت زير مي توانيد تعدادي از اين سحابي ها را ملاحظه کنيد که نام و شکل آن ها کاملا به يکديگر مرتبط هستند. در ابتدا سعي کنيد خودتان با توجه به شکل سحابي ها براي آن ها نام انتخاب کنيد و سپس اسم اصلي آن ها را مشاهده کنيد.
ادامه نوشته

منظره رودهای زمین از فضا/عکس

منظره رودهای زمین از فضا/عکس

  رودها، کوه‌ها و دریاچه‌های کره زمین را به اقیانوس‌هایش متصل می‌کنند و در مسیر خود، با تامین آب، غذا و امکان جابه‌جایی، خطی از زندگی به وجود می‌آورند. رودهایی مثل نیل، زندگی را به منطقه‌ای آورده‌اند که اگر رودی در آن جاری نمی‌بود، خالی از سکنه می‌ماند. 

مسیری که هر یک از این رودها می‌پیماید، تصویری منحصر به فرد را خلق می‌کند که تنها می‌توان از بالا آن را دید. در این گزارش تصویری که از وایرد گرفته شده،‌ تصاویر برخی از بلندترین و بزرگ‌ترین رودهای زمین که توسط ماهواره‌ها گرفته شده را با هم می‌بینیم.


ادامه نوشته

نشانه هایی از آسمان در قرآن

اِنَّ في خَلِق السَّماواتِ وَ الأرِض وَ اخِتلافِ الَّیلِ وَ النَّهاِر وَ الفُلکِ الَّتي تَجري فِي البَحِر بِما یَنفَعُ النّاسَ وَ ما انزَلَ اللهُ مِن السّماءِ مِن ماءٍ فَأحیا بِهِ الارضَ بعدَ مَوتِها و بثَّ فیهامِن کلِّ دابَّةٍ و تصریفِ الِّریاحِ و السَّحابِ المُسَخَّرِ بَینَ السماء و الارض لایاتٍ

ادامه نوشته

کارگاه و نمایشگاه پروژه جهان در شب نحستین بار در خاورمیانه درشهر زنجان برگزار شد.

کارگاه و نمایشگاه پروژه جهان در شب نحستین بار در خاورمیانه درشهر زنجان برگزار شد.

 

12 تا 14 اسفند ماه شهر زنجان میزبان بیش از 90 نفر از شرکت کنندگان در نخستین کارگاه و نمایشگاه پروژه جهان در شب TWANدر ایران بود.

 

ادامه نوشته

سال نو مبارک

بزرگترین ساعت آفتابی ایران

آیا می دانید بزرگترین ساعت آفتابی ایران در استان زنجان قرار دارد؟

این ساعت از نوع ساعتهای آفتابی افقی بوده که در داخل یک آب نما در محوطه دانشگاه زنجان و در ضلع جنوبی ساختمان ادارات مرکزی دانشگاه زنجان  توسط آقای محمود حسنی طراحی و اجرا شده است.

این ساعت بصورت یک آبنما طراحی و اجرا گردیده بطوری که سنگ درپوش آبنما بعنوان صفحه ساعت کاربرد دارد و شاخص ساعت نیز بطور مجزا در وسط حوض به زیبایی تمام اجرا گردیده است.
ادامه نوشته

ناسا و گوگل، زمین و مریخ را به هم پیوند دادند

ناسا و گوگل، زمین و مریخ را به هم پیوند دادند

ناسا و گوگل روز دوشنبه اعلام کردند که در نسخه جدید نرم افزار گوگل ارث بخشی ویژه مشاهده مریخ گنجانده شده است. بدین ترتیب هر فرد روی زمین میتواند با رایانه خودش نمایی 3 بعدی و بسیار با کیفیت از مریخ را مشاهده کند.

در پشت صحنه نماهای 3 بعدی و شگفت آور مریخ که به مردم در شناخت علمی مریخ کمک خواهد کرد. این مدل 3بعدی جدید از مریخ برای دانشمندان زمینه ای فراهم میکند تا داده های خود را مانند آنچه که پیش از این توسط گوگل ارث برای زمین فراهم شده بود این بار برای مریخ به اشتراک بگذارند.


ادامه نوشته