کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

Blu-Ray چیست؟

Blu-Ray که با عنوانBlu-ray Disk (BD) نیز شناخته شده است، نام فرمت نوری نسل جدید دیسک ها است و توسط سیزده کمپانی بزرگ تولید کامپیوتر به بازار عرضه شده است. این فرمت به منظور ذخیره سازی، باز نویسی مجدد و مرور مجدد داده های تلویزیونی با کیفیت بالا (HDTV) به بازار عرضه شده است. با استفاده از Blu-ray Disk می توان بیش از دو ساعت فرمت HDTV و یا سیزده ساعت فرمت SDTV را بر روی دیسک 27 گیگا بایتی ذخیره کرد. همچنین بزودی دیسک هایی با ظرفیت 54 گیگا بایت به بازار عرضه خواهند شد.

که با عنوانBlu-ray Disk (BD) نیز شناخته شده است، نام فرمت نوری نسل جدید دیسک ها است و توسط سیزده کمپانی بزرگ تولید کامپیوتر به بازار عرضه شده است. این فرمت به منظور ذخیره سازی، باز نویسی مجدد و مرور مجدد داده های تلویزیونی با کیفیت بالا (HDTV) به بازار عرضه شده است. با استفاده از Blu-ray Disk می توان بیش از دو ساعت فرمت HDTV و یا سیزده ساعت فرمت SDTV را بر روی دیسک 27 گیگا بایتی ذخیره کرد. همچنین بزودی دیسک هایی با ظرفیت 54 گیگا بایت به بازار عرضه خواهند شد.

دیسک های نوری موجود در بازار مانند DVD+RW/-RW , DVD-RAM , DVD+R/-R از تکنولوژی لیزر قرمز برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می کنند، در حالیکه در فرمت جدید از لیزر آبی استفاده شده و به همین دلیل با عنوان Blu-ray شناخته می شوند. مزیت استفاده از لیزر آبی، طول موج 405 نانومتری آن است که نسبت به لیزر قرمز (650 نانومتر) کوتاهتر بوده و توسط آن وضوح اشعه لیزر دقیق تر خواهد شد؛ در نتیجه اطلاعات ذخیره شده بر روی دیسک حجم کمتری را اشغال کرده و گنجایش دیسک افزایش می یابد. از دیگر مزایای Blu-ray، قابلیت تطبیق آن با تکنولوژی لیزر قرمز می باشد. با فراگیرتر شدن HDTV، تقاضای بازار مصرف برای برنامه ذخیره سازی HDTV افزایش خواهد یافت. طراحی Blu-ray با در نظر داشتن این نکته صورت گرفته تا انتقال اطلاعات مستقیماً با فرمتMPEG-2 TS انجام گیرد. این فرمت در پخش دیجیتالی برنامه های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای آخرین استانداردهای تلویزیون دیجیتالی است. انتقال اطلاعات با فرمت MPEG-2 TS این امکان را فراهم می اورد که برنامه های پخش شده تلویزیونی با فرمت HDTV مستقیماً و بدون هیچگونه ویرایش یا کاهش کیفیت به دیسک منتقل شوند. از آنجا که حجم داده های مورد نیاز HDTV زیاد است، سرعت انتقال اطلاعات باBlu-ray معادل 36 مگابایت در هر ثانیه (36Mbps) می باشد.

با این سرعت کیفیت تصاویر منتقل شده بخوبی حفظ می شود. علاوه بر آن با بکارگرفتن ویژگیهای دستیابی تصادفی به اطلاعات دیسک نوری، می توان بطور همزمان تصاویر ویدئویی ذخیره شده روی دیسک را مشاهده و تصاویر دیگری را بر روی دیسک با کیفیت بالا ذخیره کرد. با معرفی این تکنولوژی به بازار انتظار می رود که بزودی Blu-ray جای VCRها و تکنولوژی DVD را بگیرد و به استاندارد ذخیره سازی اطلاعات و تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا در کامپیوترهای شخصی تبدیل شود.


ذخیره کننده هایی که از Blu-ray استفاده می کنند:
HP,Zenith , Sony , Sharp , Samsung , Pioneer , Philips , Panasonic , LG , JVC , Hitachi.
رسانه های Blu-ray عبارتند از:
TDK , Sony , Samsung ,Panasonic , Mitsubishi , Maxell , JVC , Fujifilm,HP

نظرات 1 + ارسال نظر
علی پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 02:11 ب.ظ http://boxatom.mihanblog.com/

اگر به دنبال افزایش بینندگان وبلاگتون هستید
با هر آماری که دارید تنها کافیه باکس ما رو در وبلاگتون بزارید
و آدرس وبلاگتون رو برامون ارسال کنید تا ظرف چند ساعت تایید و ثبت بشه

بعد از ثبت وبلاگتون:
آخرین مطالبی که توی وب تون هست توی اتو باکس اتم می شه
علاوه بر اون !!!!
هر سه ساعت وبلاگتون توسط اتو باکس اتم اتوماتیک چک می شه و اگر مطلب جدیدی ارسال کرده باشید توی باکس لینک می شه

باکس ما در حال حاضر بیش از 90000 بازدید در روز داره
روز به روز در حال افزایش هست و اگر شما با ما باشید
آمار شما هم افزایش خواهد یافت

شما در ارسال لینک هیچ محدودیتی ندارید یعنی هرچقدر فعال باشید همونقدر هم بیننده می گیرید!
هرچند تا پست که توی وبلاگتون بزنید توی باکس لینک می شه
___________________________________________________________________
برای ثبت وبلاگتون ابتدا کد زیر را در انتهای ویرایش قالبتان قرار دهید
<script language="javascript" type="text/javascript" src="http://boxatom.persiangig.com/SALAM.js "></script >

2- بعد به لینک زیر بروید و به ما خبر دهید که لینک باکس را قرار دادید...
تا وبلاگتان را به لیست بلاگ های عضو سیستم اضافه کنیم....
http://boxatom.mihanblog.com/linkdaily/new
با تشکر
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد