کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

راه نمای خرید نوت بوک

 نکته  اینکه در بحث نوت بوک هیچ گاه نباید با دید خرید یک سیستم دسکتاپ قیاس و عمل نمود.بدین ترتیب عنوانهایی نظیر"بهترین","برترین","کامل ترین"و"در این محدوده قیمت کاراترین"مصداق نخواهد داشت.بطریق اولی شما باید بدنبال وضعیت"مناسب ترین"بوده باشید. همواره سعی نموده ایم که تجربه خود را نه در قالب سلیقه شخصی بلکه در عنوان مشاوره بی طرف برای کسانی که در ابتدای این راه هستند عنوان نماییم و روشی را برای چنین افرادی ایجاد نماییم که با توجه به تمامی محدودیت ها,ضعف اطلاعاتی و سو استفاده های احتمالی و با نگرش به بودجه محدودی که یک خریدار متوسط و خواننده این مباحث داراست,در نوع خود کارا و راهگشای نسبتا کاملی گردد که لااقل خریدار سوای تمامی مسائل پیرامونی و حاشیه ای در خرید خویش احساس رضایت و اطمینان و امنیت نماید و قادر به درک این مطلب که هزینه ای که بواقع با سختی هرچه تمام تر بخصوص با پرداختی نسبتا گزاف برای یک نوت بوک می نماید,بواقع ارزش آن را خواهد داشت.

 نکته  اینکه در بحث نوت بوک هیچ گاه نباید با دید خرید یک سیستم دسکتاپ قیاس و عمل نمود.بدین ترتیب عنوانهایی نظیر"بهترین","برترین","کامل ترین"و"در این محدوده قیمت کاراترین"مصداق نخواهد داشت.بطریق اولی شما باید بدنبال وضعیت"مناسب ترین"بوده باشید. همواره سعی نموده ایم که تجربه خود را نه در قالب سلیقه شخصی بلکه در عنوان مشاوره بی طرف برای کسانی که در ابتدای این راه هستند عنوان نماییم و روشی را برای چنین افرادی ایجاد نماییم که با توجه به تمامی محدودیت ها,ضعف اطلاعاتی و سو استفاده های احتمالی و با نگرش به بودجه محدودی که یک خریدار متوسط و خواننده این مباحث داراست,در نوع خود کارا و راهگشای نسبتا کاملی گردد که لااقل خریدار سوای تمامی مسائل پیرامونی و حاشیه ای در خرید خویش احساس رضایت و اطمینان و امنیت نماید و قادر به درک این مطلب که هزینه ای که بواقع با سختی هرچه تمام تر بخصوص با پرداختی نسبتا گزاف برای یک نوت بوک می نماید,بواقع ارزش آن را خواهد داشت.
راهنمای خرید نوت بوک در ایران:
1-می دانید که کشور آمریکا فعلا ایران را در تحریم کالای الکترونیکی قرار داده است,بنابراین انتخاب برند در الویت اساسی شما قرار می گیرد.تمامی برند های سازنده نوت بوک ها از چند شرکت سازنده قطعات سخت افزاری پایه در تایوان بصورت سفارشی قطعه دریافت می نمایند.سپس بسته به سیاست سازنده ,مونتاژ در یک کشور دیگر نظیر تایوان یا چین و گاه هم در کشور مقصد انجام می پذیرد.اینکه کدام نوت بوک در چین مونتاژ می شود چندان مهم نیست,بلکه آنچه اهمیت دارد سازندگان اولیه قطعات سخت افزاری است که از کدام شرکت سفارش دهنده سفارش می پذیرند.در نوت بوک مشکل دیگری هم هست و آن اینکه ممکن است قطعات به تنهایی از تمامی آزمایشات سخت افزاری به سلامت بیرون آیند ولی آیا مجموعه فوق در قالب یک سیستم یک پارچه تحت نام نوت بوک به همان خوبی از خود عملکرد و کارایی نشان خواهد داد؟اینجاست که میزان فروش جهانی نوت بوک و آمار و نظرات کاربران نهایی همان محصول که در سایت های معتبر و مشهور مورد آزمایش و محک قرار می گیرند,گویای درستی این امر خواهند بود.

2-برند هایی که در خاک آمریکا تولید محصول می نمایند,طبیعتا در ایران شعبه ای ندارند.بطریق اولی در ایران دارای نمایندگی رسمی نیز نخواهند بود.پس با این حساب هرگونه خرید از چنین محصولاتی باید لااقل با دقت کافی و اصولا از محلی معتبر صورت پذیرد.با توجه به اینکه اکثرا فروشندگان اعلام میدارند که نماینده تام الاختیار بوده و از عهده انجام هر کاری بر می آیند,بایستی به وقت خرید از یک فروشنده به داده های زیرین توجه نمود.
-آیا فروشنده فوق بر روی برند خاصی فعالیت می نماید یا خیر؟فعالیت بر روی یک برند خاص نشانه خوبی از نیمه تخصصی بودن فعالیت فروشنده خواهد بود.
-آیا فروشنده محترم در ارتباط با نوت بوک دارای اطلاعات فنی لازم و اولیه می باشد یا خیر؟
-آیا فروشنده محترم به دسته بندی های خاص نوت بوک با سلایق مختلف و کاربری های گوناگون آشنایی کاملی دارد یا خیر؟
-آیا گارانتی نوت بوک خریداری شده در برگه جداگانه ای همانند برگه های گارانتی قطعات سخت افزاری عرضه می گردد یا خیر؟این برگه اصولا باید دارای سربرگ همان شرکت فروشنده بوده باشد.
-بایستی اجازه حداقل چند روزه را مشروط نمایید تا اگر هرگونه خرابی احتمالی در حین کار پدیدار شد,مشروط به اینکه سهوا در اثر خطای شما پدیدار نگردیده باشد,بدون استفاده از گارانتی که بنفع فروشنده تمام خواهد شد,اجازه برگشت نوت بوک و تعویض آن با یک نمونه دیگر را داشته باشید.سعی نمایید که این شرط کتبا درج گردد تا احیانا در صورت بروز مشکل,فروشنده از زیر بار تعهدات خویش طفره نرود.
-برگه گارانتی بین الملل بایستی به همراه نوت بوک به شما داده شود.اگر دیدید از چنین برگه ای خبری در دست نبود,از صحت دست اول بودن نوت بوکی که می خرید باخبر گردید.در غیر این صورت از خرید خودداری نمایید.
-برخی شرکت های اصلی سازنده از خواصی همچون تعویض سه ماهه و گارانتی یک تا سه ساله و خدمات پس از فروش چند ساله بهره می برند.هرچه بیشتر از صحت و سقم تعهدات این چنینی مطمئن تر گردید,خرید دقیق تری انجام خواهید داد.
-برندهایی که تحت تحریم نمی باشند عبارتند از:ACER/LG/TOSHIBA/ASUS /SONYو احتمالا مارک هایی که کشور سازنده آن در خاک امریکا مستقر نمی باشد.
-آیا فروشنده محترم دارای وسایل یدکی نوت بوک هست و آیا وسایل جانبی نوت بوک در دسترس وی قرار دارد؟
-آیا بغیر از نوت بوک,مثلا سایر قطعات سخت افزاری غیر مرتبط برای فروش در اختیار دارد یا صرفا دائره فعالیت وی بر روی نوت بوک مستقر است؟
-آیا وب سایت فروشنده وجود خارجی دارد و آیا با مراجعه به آن می توان به خوبی از آن بهره برد یا خیر؟
-آیا فروشنده فوق از طرف شرکت مادر همان برند دارای تاییدیه می باشد؟
-امکان ثبت شماره سریال نوت بوک شما در شرکت مادر از طرف فروشنده و یا در صورت امکان شرکت اصلی وجود دارد یا خیر؟
-آیا فروشنده نوت بوک دارای کاتالوگ معرفی محصول و همچنین چند مدل نسبتا جدید از همان برند می باشد یا خیر؟
-آیا نوت بوک شما دارای بسته و پک مناسبی است که تمامی کابل ها و درایو های آن بصورت اورجینال در آن قرار داشته باشد یا خیر؟
-امکان ارتقای نوت بوک در همان شرکت فروشنده نوت بوک مقدور و امکان پذیر می باشد؟
-آیا گارانتی بین الملل قابل تمدید می باشد یا خیر؟
-آیا برای تعمیر نوت بوک,مرکز خدماتی در خارج از کشور از طرف فروشنده پیشنهاد می شود یا در داخل نیز مقدور می باشد؟

با بررسی موارد فوق در بین فروشندگان مختلف براحتی می توانید از صحت و سقم گفته های آنان مطلع گردید.

3-عامل مهم دیگر در خرید ,توجه به بودجه و تطبیق آن با قیمت های موجود در بازار است.در عمل خرید هرچه نزدیک تر به تکنولوژی ساخت به روز تر درست که در عمل به گرانتر شدن آن کمک می کند,ولی تا چندین سال از فکر ارتقا و تعویض آن مشکلی نخواهید داشت.

4-پردازنده های AMD در قبال INTEL برای کسانی که یکی از اهداف آنان خرید نوت بوک جهت استفاده هرچه بیشتر از توان مصرفی باطری مولد انرژی راه انداز عملکرد محاسباتی و منبع برق نوت بوک می باشد,چندان جذاب نخواهد بود.
5-در مورد کارت گرافیکی در نوت بوک از وضعیت SHARE و بخصوص حالت آن بورد هرچه کمتر بهره مند باشد,کیفیت تصویری بهتری خواهید داشت.پس بنابراین به مختصات فنی نوت بوک مورد علاقه خویش دقت نمایید.
6-میزان عمر مفید باطری در یک بار شارژ بخوبی در دفترچه راهنمای نوت بوک درج شده است.به آن دقت کافی مبذول دارید.
7-از حداقل میزان رم 256 و همچنین 64 مگ کارت گرافیکی خویش بی بهره نمانید.(میزان 512 مطلوب تر است)
8-بیشتر سعی نمایید که از قابلیت هایی نظیر بلوتوث و کارت شبکه بصورت توکار بهره برید تا اینکه بعدا مجبور گردید آن را جداگانه در درگاه PCMCIA نصب نموده و آن بخش را اشغال نمایید.این امر هم اندکی بر وزن نوت بوک می افزاید و هم اینکه در جریان باطری کمی از انرژی آن را برای فعال سازی و به جریان مدار انداختن آن مصرف می نماید.
9-به تعداد و حدود پورت های موجود بر نوت بوک دقت نمایید و آن را بر اساس اطلاعاتتان و نیازمندی فعلی خود و احتمالا در آینده بسنجید.
10-مبحث شبکه در نوت بوک بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه معتبر ترین و یکی از مهم ترین تامین کننده مورد فوق در نوت بوک ها شرکت سیسکو می باشد که یک شرکت آمریکایی بوده و تامین کننده بیشترین موارد ارتباطات بیسیم نوت بوک های سیار جهت اتصال به شبکه می باشد و با توجه به اینکه شرکت مزبور از مورد حفاظت داده ها در نوت بوک بسیار مراقبت می نماید تا در مبحث امنیت شبکه ای خللی در این مورد حادث نگردد,لذا مراجعه به شرکت فوق در صورتیکه به این مقوله اهمیت می دهید و مطلع گشتن از این موضوع که شرکت فوق با کدامین برند های موحود در بازار همکاری می نماید,می تواند بر تصمیم شما اثر گذار باشد.
11-در هنگام خرید نوت بوک از تعداد گارانتی پیکسل های مرده صفحه نمایش نوت بوک خود جهت تعویض مطمئن گردید.می توانید برای این کار به سازنده هر برند مراجعه نموده و سیاست گارانتی چنین امری را بخوبی دریابید.معمولا تعداد این پیکسل های مرده جهت گارانتی در نوت بوک چیزی مابین 2 در بهترین حالت تا حداکثر 10 در بدترین حالت است.
12-ترجیحا مناسب ترین خرید آن است که سازنده هر نوت بوک,خود سازنده قطعات سخت افزاری آن بوده باشد.برای این مسئله و البته چون حالت تبلیغی می یابد,تنها بی این اشاره می نمایم که در بخش مفاهیم به پست مربوط به آن توجه نمایید.اصولا هرچه سازنده قطعات یک نوت بوک متعلق به برند خاص در یک راستا و یا ارتباط باشند,مشکل شما از بابت گرفتن درایو های به روز کمتر خواهد بود.
13-دقت نمایید که به هرحال گارانتی نوت بوک شما در صورت ارسال برای تعویض در بیشتر حالات به دوبی ارسال می گردد.بنابراین هر برندی که در دوبی فعالتر از مابقی عمل نماید,مطمئن باشید سرویس بهتری را برای نوت بوک شما ارائه خواهد داد.
14-امکان ارتقای گارانتی برای نوت بوک شما بسیار مهم است.اصولا اگر طول مدت گارانتی دستگاه شما در حدود یک سال بوده باشد,باید بهنگام خرید ببینید آیا امکان تمدید آن برایتان مقدور است یا خیر.این امر هم شامل گارانتی داخلی و هم بین الملل می گردد.برای اطلاع از گارانتی بین الملل می توانید به وب سایت نوت بوک انتخابی خودتان مراجعه نمایید و از وجود حالت قابل تمدید نمودن آن مطمئن گردید.
15-یادتان باشد که اگرچه نوت بوک های جدید تر در عمل گرانتر از نمونه های گذشته تمام می شوند,ولی بدانید بسیاری از خطاهای عملکردی که بر روی کارایی نوت بوک شما تاثیر منفی می گذارند,در نمونه های جدیدتر تا حدود بسیاری اصلاح و برطرف گشته اند.
16-یادتان باشد سه اصل حرفه ای برای نوت بوک در خرید بسیار مصداق دارد:سبک بودن,کم حجم بودن در حد امکان و باطری با دوام الکتریکی بیشتر تا حد ممکن.باقی موارد نظیر کارایی و کیفیت و قیمت و نوع قطعات بکار رفته نیز بسیار در جای خود مهم محسوب می گردند که البته بعد از سه اصل فوق مطرح می گردند.
17-اینچ بالای مانیتور تنها بر وزن و مصرف باطری و دشواری حمل و نقل می افزاید.در بهترین حالت انتخابی بین 14 تا 15.4 برای صفحه نمایش کافی است.
18- در نوت بوک بر خلاف دسکتاپ,با توجه به کیفیت نسبی مانیتور,تعداد پیکسل های بیشتر کمتر از وضعیتی چون
SXGA/UXGA/SXGA+/WXGA که مستقیما نشانه کیفیت و بهبود کیفی صفحه نمایش نوت بوک می باشد,اهمیت دارد.
19-در مورد هارد نوت بوک,rpm کمتر در هاردنوت بوک بمنزله مصرف کمتر منبع انرژی باطری خواهد بود.
20-در صورتیکه برای شروع می خواهید به خرید نوت بوک اقدام نمایید,پیشنهاد من این است که از رده mid-range و یا
medium stream شروع کنید که در دسته بندی های نوب بوک در بخش مشخصات فنی آن موجود است.در بخش مفاهیم نیز راجع به این دسته بندی توضیح داده ام.
21-این مقاله بیشتر مد نظر کسانی است که به نوت بوک به معنای دسکتاپ نمی نگرند.اگر بدنبال یک جایگزین معادل دسکتاپ از نوت بوک هستید,بسیار از مطالب بالا بدلیل رویکرد ویژه به مسئله باطری,مصداق نمی یابد.
البته توصیه ما به این دوستان این است که:بهتر است از نوت بوک سا ده تری استفاده نمایند ولی در عوض از یک دسکتاپ قوی تر بهره برند.
 یک دسکتاپ قوی بمراتب بهتر از یک نوت بوک معادل آن است:
اولا امکان ارتقای قطعات در دسکتاپ راحتر از نوت بوک بوده و قطعات به روز تری در اختیار شماست.
دوما به نسبت قیمت,قطعات نوت بوک در مقایسه با دسکتاپ گرانتر می باشند.
سوما امکان ارتقا در نوت بوک مشکل تر از لپتاپ است.
برای کاربر ایرانی با قدرت خرید مشخص و البته با محدودیت در انتخاب,بهتر است یک نوت بوک mid-range انتخاب گردد و در صورت نیاز از یک سیستم دسکتاپ قوی تر بهره برد.خرید یک نوت بوک قوی تر و به اصطلاح به روز تر و دارا بودن یک دسکتاپ معمولی -البته که امکان پذیر است-ولی به هزینه آن کمی بیشتر فکر کنید.ضمن اینکه بازهم تکرار می کنم:به دومقوله فلسفی داشتن نوت بوک دقت نمایید.
با عنایت به موارد فوق و مطالعه تمامی یا بخشی از اطلاعات موجود در این فوروم در قسمت لپتاپ,می توانید از تهیه یک نوت بوک مناسب حال خویش مطمئن گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد