کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

Image Processing

سلام، داشتم فکر می کردم که این دفه چه مطلبی رو بذارم که یهو یاد پردازش تصویر(Image Processing) افتادم گفتم خوبه یکم در موردش بگم .
پردازش تصویرهمون طور که از اسمش به نظر می رسه به کارها و عملیاتی گفته می شه که با تصویرها انجام می شه تا تغییرات دلخواه روش انجام بشه تا نتیجه دلخواه بدست بیاد. حالا این نتیجه دلخواه چی می تونه باشه؟ شما چه حدسی می زنین؟
این نتایج جزو مهمترین استفاده های کامپیوتر و کلا سیستم های هوشمند وپردازش تصویر تو جامعه ، تجارت ، امنیت وغیره ست که من چند نمونه اش رو واسه شما می گم .
یکی از استفاده های مهم این پردازش ها رو تو امنیت می تونیم ببینیم مثلا تشخیص افراد از روی  مردمک چشماشون ، برای این کار سیستم امنیتی از مردمک چشم تصویری می گیره و بعد این تصویر رو با تصاویری که خودش داره مقایسه می کنه تا ببینه که این مردمک همون مردمکی هست که قبلا تو حافظه اش ذخیره کرده یا نه.
یه استفاده ی دیگه ی این نوع پردازش رو می تونیم تو ربات ها ببینیم ، در واقع این سیستم به عنوان چشم ربات کار می کنه مثلا تو ربات های مسیریاب می تونیم نمونه اش رو ببینیم حتما تا حالا دیدین که تو مسابقات ربات های مسیریاب یه خط تیره روی زمین می کشن و ربات ها باید این خط رو دنبال کنن تو این جور ربات ها یه دوربین کار گذاشته می شه که هر لحظه از مسیر یه تصویر می گیره و این خط تیره رو تو تصویر پیدا می کنه و بررسی می کنه که این خط کجای تصویر قرار گرفته بعد با توجه به این خط تصمیم می گیره که به راه مستقیمش ادامه بده یا کمی به طرفین مایل بشه .
یه استفاده ی دیگه ی این نوع پردازش ها تو خوندن پلاک های کشوریه ، همون طور که هممون می دونیم استفاده از پلاک های کشوری اجباری شده اونم به خاطر همین سیستم پردازش تصویره چون این طوری دیگه کسی لازم نیست تا بشینه و پلاک ماشین ها رو بخونه ، ما با پردازش تصویر می تونیم کاری کنیم که این پلاک ها که توسط دوربین ها گرفته می شه توسط کامپیوتر خونده بشه . این دفعه که به پلاک ها نگاه می کنین با دقت بیشتری نگاه کنین تا واستون این امر روشن تر بشه چون تو پلاک ها یه اقدامات خاصی انجام گرفته مثلا اینکه فونت خاصی استفاده شده یا اینکه الف به هم چسبیده است و به همین خاطر هم هست که کثیف بودن پلاک ها هم جریمه زیادی پیدا کرده چون یه ذره کثیفی پلاک ها باعث ایجاد نویز تو عکس ها می شه که ممکن باعث بشه که سیستم اشتباه کنه یا اصلا نتونه تشخیص بده پلاک چنده. 
یه استفاده ی دیگه تو تشخیص اثر انگشته که تقریبا یه سیستمی شبیه تشخیص مردمک چشم داره تو این جاهم سیستم اثر انگشت رو طبق عملیاتی که بهش گفته شده با اثر انگشت های دیگه بررسی می کنه تا ببینه با کدوم اثر انگشت مطابقت بیشتری داره .
البته اینایی که من گفتم همه ش تو حرف ساده به نظر می رسه اما تو عمل واسه خودشون غولی هستن که چندین برنامه نویس و مهندس کامپیوتر چند ماه یا حتی چند سال روش کار می کنن تا بتونن نتیجه دلخواهشون روکسب کنن.
یه توضیح کوچیک هم این که تصاویر( همون طور که می دونین تصاویر فرمت های مختلفی دارن مثل ...,bmp,jpg که خوبه یه کم درموردشون تحقیق کنین همین طور فرمت های رنگ آمیزی مثل RGB,hsv,bw,...) به شکل ماتریس های چند بعدی از پیکسل ها هستن وزبون های برنامه نویسی روی این ماتریس ها عملیات لازم رو انجام می دن البته دوربین های فیلمبرداری از محیط فریم های پشت سرهم تولید می کنن که باید این فریم ها به تصاویر تبدیل بشن تا بشه روشون عملیات گفته شده رو انجام داد مثلا تو تشخیص پلاک ها اگه حروف تو تصاویر مکانی متفاوت با مکان حروفی که تو تصاویر ذخیره شده توسط سیستم ها داشته باشن کار خیلی سخت تر می شه و به اون سادگی ها که شما فکر می کنین نمی شه .
تو آخر مطلب هم باید بگم که پروژه های پردازش تصویر الگوریتم هایی هستن که با اغلب زبون های برنامه نویسی می شه اجراشون کرد اما بهترین نرم افزاری که به نظر می رسه واسه این پروژه ها مناسب تر باشه نرم افزار بسیار قویه مطلب (Matlab) هستش .
امیدوارم که ازاین مطلب من خوشتون اومده باشه و اطلاعاتتون روبیشتر کرده باشه.

نظرات 1 + ارسال نظر
ali سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 02:25 ق.ظ

سلام.راجب بازار کار و وضعیت شغلی علوم کامپیوتر اطلاعات
میخواستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد