بود ٬ آنچنان که اسلام می خواهد که زن « زن » از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است . فاطمه
باشد . تصویر سیمای او را پیامبر ٬ خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و
آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود .
نمونه شده بود . « زن بود ن » وی در همه ابعاد گوناگون
٬ در برابر پدرش . « دختر » مظهر یک
٬ در برابر شویش . « همسر » مظهر یک
٬ در برابر فرزندانش . « مادر » مظهر یک
٬ در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش . « زن مبارز و مسئو ل » مظهر یک
٬ یک « اسوه » ٬ یک « زن » است ٬ یعنی یک نمونه مثالی ٬ یک تیپ ایدآل برای یک « امام » وی خود یک
را خود انتخاب کند . « شدن خویش » برای هر زنی که می خواهد « شاهد »
او با طفولیت شگفتش ٬ با مبارزه مدامش در دو جبهه خارجی و داخلی در خانه پدرش ٬ خانه همسرش ٬ در
را به زن پاسخ می داد . « چگونه بود ن » جامعه اش ٬ در اندیشه و رفتار و زندگیش ٬
نمی دانم چه بگویم؟ بسیار گفتم و بسیار ناگفته ماند .
در میان همه جلوه های خیره کننده روح بزرگ فاطمه ٬ آنچه بیش از همه برای من شگفت انگیز است این
است که فاطمه همسفر و همگام و هم پرواز روح عظیم علی است .
او در کنار علی تنها یک همسر نبود ٬ که علی پس از او همسرانی دیگر نیز داشت ٬ علی در او به دیده یک
دوست ٬ یک آشنای دردها و آرمان های بزرگش می نگریست و انیس خلوت بیکرانه و اسرار آمیزش و
همدم تنهائی هایش . این است که علی هم او را بگونه دیگری می نگرد و هم فرزندان او را . پس از فاطمه ٬
علی همسرانی می گیردو از آنان فرزندانی می یاب د. اما از همان آغاز فرزندان خویش را که از فاطمه بودند
« . بنی فاطمه » می خواند و آنان را « بنی علی » با فرزندان دیگرش جدا می کند . اینان را
شگفتا ٬ در برابر پدر ٬ آن هم علی ٬ نسبت فرز ند به مادر .
و پیغمبر نیز دیدیم که او را بگونه دیگری می بیند . از همه دخترانش تنها به او سخت می گیرد ٬ از همه تنها
به او تکیه می کن د. او را – در خردسالی – مخاطب دعوت بزرگ خویش می گیرد .
نمی دانم از او چه بگویم؟ چگونه بگویم؟
« مریم » تقلید کنم ٬ خطیب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با حضور لوئی ٬ از « بوسوئه » خواستم از
سخن می گفت .
گفت ٬ هزار و هفتصد سال است که همه سخنوران عالم درباره مریم داد سخن داده اند .
هزار و هفتصد سال است که همه فیلسوفان و متفکران ملت ها در شرق و غرب ٬ ارزشهای مریم را بیان
کرده اند.
هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان ٬ در ستایش مریم همه ذوق و قدرت خلاقه شان را بکار گرفته
اند .
هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان ٬ چهره نگاران ٬پیکره سازان بشر در نشان دادن سیما و حالات
مریم هنرمندی های اعجازگر کرده اند .
اما مجموعه گفته ها و اندیشه ها و کوششها و هنرمندیهای همه در طول این قرنهای بسیار ٬ به اندازه این
یک کلمه نتوانسته اند عظمت های مریم را باز گویند که :
. « مریم مادر عیسی است »
و من خواستم با چنین شیوه ای از فاطمه بگویم ٬ باز درماندم ٬ خواستم بگویم ٬ فاطمه دختر خدیجه بزرگ
است .
دیدم که فاطمه نی ست .
خواستم بگویم ک ه: فاطمه دختر محمد ( ص) است .
دیدم که فاطمه نیست .
خواستم بگویم ک ه: فاطمه مادر حسنین است .
دیدم که فاطمه نیست .
خواستم بگویم ک ه: فاطمه مادر زینب است .
باز دیدم که فاطمه نیست .
نه ٬ اینها همه هست و این همه فاطمه نیست .
فاطمه ٬ فاطمه است.
با سلام
اگر مایل به آموزش زبان انگلیسی هستید لطفا از وبلاگ من بازدید کنید.
آموزش زبان انگلیسی بصورت تصویری همراه با شعر ، داستان ، بازیهای فلش برای یادگیری هر چه بهتر ، بررسی علل بی توجهی و رشد پایی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی
یادگیری زبان انگلیسی را جدی بگیرید
منتظر شما هستم