کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

گوگل کروم نیامده شکست خورد؟!

 ابوالفضل کریمی: برخی کارشناسان معتقدند سیستم‌عامل کروم ساخته گوگل ممکن است حتی قبل از عرضه شدن، بی‌مصرف شود.
به گزارش بی‌بی‌سی، این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که زمان عرضه این سیستم که در ابتدا برای سال 2010 برنامه‌ریزی شده بود، با تاخیر همراه شده است. اریک اشمیت مدیراجرایی گوگل در ماه گذشته در کنفرانسی اعلام کرد کروم تا سال آینده به بازار نخواهد آمد.
  
ناظران صنعتی نگرانند که اگر گوگل سیستم‌عامل خود را زودتر به دست مشتریان خود نرساند، ممکن است با این کار دچار اشتباه بزرگی شود.

کریس جونز، تحلیل‌گر کانالیس در این باره گفت: «از زمانی که گوگل در مورد عرضه سیستم‌عامل کروم صحبت کرده، تغییرات زیادی در بازار اتفاق افتاده و اگر این سیستم‌عامل زودتر عرضه نشود، ممکن است مسوولان گوگل فرصت را از دست بدهند. یک سال پیش ما نباید بعد از محاسبات همراه (mobile computing) و فروش آی‌پدها تغییرات زیادی را در بازار پیش‌بینی می‌کردیم. البته تغییرات زیادی در بازار اتفاق افتاد اما عرضه چیزی در زمانی که بازار آماده نیست ممکن است آسیب‌زا باشد».

آگی ری از موسسه تحقیقاتی فورستر می‌گوید: «تاخیر در عرضه این سیستم‌عامل می‌تواند هزینه‌های زیادی برای گوگل داشته باشد. نوت‌بوک‌ها دیگر مانند گذشته مورد توجه مشتریان نیستند. در حال حاضر تقاضای بازار روی تبلت‌هاست و گوگل تمرکزی روی این وسایل ندارد. گوگل در این زمینه سیستم عامل دیگری به نام آندروید دارد».

این در حالی است که بسیاری از ناظران صنعتی داشتن دو سیستم‌عامل رقیب با یکدیگر را نگران‌کننده می‌دانند، چرا که ممکن است مشتریان تفاوت‌های آن‌ها را متوجه نشوند.

در نمایشگاه Web 2.0 ماه گذشته در سانفرانسیسکو، آقای اشمیت کروم را ویژه تجهیزاتی دانست که صفحه‌کلید دارند، اما آندروید را مختص دستگاه‌های اعلام کرد که بیش‌تر به فناوری لمسی متکی هستند. آندروید در حال حاضر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی از شرکت‌هایی مانند اچ.تی.سی، سامسونگ، ال.جی و موتورولا ارائه می‌شود.

مایکل گارتنبرگ، مدیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این باره گفت: «گوگل هنوز توضیح قانع‌‌کننده‌ای در مورد علت حضور این دو سیستم‌عامل ارائه نکرده است. بسیاری از دستگاه‌های پرطرفدار امروزی صفحه‌کلید ندارند و گوگل باید برای تعریف چگونگی استفاده از سیستم‌عامل‌هایش توضیحات قانع‌کننده‌تری ارائه بدهد».

یکی از سخن‌گویان گوگل در این باره به بی‌بی‌سی گفت: «سیستم‌عامل گوگل کروم برای افرادی طراحی شده که بخش مهمی از زمان خود را در وب سپری می‌کنند. این سیستم‌عامل برای اجرا شدن روی کامپیوترهایی از نت‌بوک‌ها گرفته تا کامپیوترهای بزرگ کاربرد دارد».

این در حالی است که در زمان عرضه کروم به طور قطع مایکروسافت بیش از همه ضرر خواهد کرد. این شرکت با عرضه سیستم‌عامل ویندوز خود در جهان پیشتاز است و در سال 2009 نزدیک به 91 درصد از بازار جهان را در دست داشت.

گوگل امیدوار است با عرضه گوگل کروم معادلات سیستم‌عامل را دستخوش تغییر کند، خصوصا برای کاربرانی اینترنتی که تمایل دارند به اطلاعات خود از طریق ابر(cloud) دسترسی پیدا کنند. در سوی دیگر، مایکروسافت در سال 2008 سرویس محاسبات ابری خود را به نام آزور به راه انداخت و در اوایل سال جاری نیز با افزودن ارتباطات اینترنتی به نرم‌افزارهای آفیس، اندک سهم گوگل‌داکز در بازار را نیز به نفع خود تصاحب کرد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد