کامپیوتر

دانشجویی

کامپیوتر

دانشجویی

استفاده از متاتگ درصفحات وب

اینکه متاتگ Metatag و بطور کلی تگ Tag چیست را قصد ندارم در این نوشته توضیح دهم. برای درک اینکه این نوشته، اطلاعات مختصری از HTML کفایت می‌کند. بنابراین مستقیما به سراغ اصل مطلب می‌رویم.
مکانی که متاتگها در آن قرار می‌گیرند، جایی میان دو تک <Head> و <Head/> است. (این مساله در صفحاتی که از فریمها استفاده می‌نمایند بسیار مهم می‌باشد).
بطور کلی متاتگهای زیادی با کاربردهای فراوان موجود هستند. ما در اینجا به بررسی و کاربرد برخی از آنها که مهمند می‌پردازیم:

عنوان یا Titleتگ برچسب یا عنوان (Tiltle) یک تگ مهم در میان تگهای موجود در HTML است. این تگ که متاسفانه مقداردهی به آن در بسیاری از موارد فراموش می‌شود نقش مهمی در پیدا شدن صفحه شما توسط موتورهای جستجو دارد. اصولا روبوتهای جستجوگر علاقه بسیار زیادی به این تگ دارند. (برای اطلاع بیشتر به این مقاله رجوع کنید). عنوانی که شما برای این قسمت انتخاب می‌کنید همان است که در بالای صفحه مرورگرتان (بطور مثال در نوار آبی رنگ بالای اینترنت اکسپلورر) ظاهر می‌شود. بدیهی است که در صورت انتخاب صفحه شما توسط یک بیننده به عنوان سایتهای محبوب (Favorite)، این مقدار بعنوان شناسه سایت، در لیست وی ظاهر می‌شود. بهتر است که این عنوان را بصورت موجز و به گونه‌ای انتخاب کنید که بیانگر محتویات صفحه شما باشد. اینگونه فرض کنید که یک جستجوگر وب کلمه‌ای را جستجو (Search) می‌کند و در لیست موتور جستجو لینکی هم از صفحه شما می‌بیند و چون عنوان صفحه شما در نتیجه جستجو ظاهر می‌شود، بهتر است که آنرا با دقت انتخاب نمایید تا وی را به بازدید از صفحه خود ترغیب کنید. مثال:


<Title>SarGardoon</Title>

بسیاری از صفحات موجود در اینترنت با مقادیر پیش‌فرضی که ابزارهایی مانند Frontpage در نظر می‌گیرند مقدار این متاتگ را پر کرده‌اند. کافیست به نتایج جستجو برای New Page 1 در گوگل نگاهی بیاندازید.

کلمات کلیدی یا Keyword
حاوی لیستی از لغات هستند که با کاما از هم جدا می‌شوند. مقداردهی به این متاتگ باعث خواهد شد که روبوتهای جستجوگر صفحه شما را در صورت جستجوی هر یک از این کلمات مورد توجه قرار دهند. یک نمونه از این مقداردهی بصورت زیر است:


<META name=keywords content="gardoon , weblog , blog , Web Host">

توضیحات یا Description
این مقدار در حقیقت توضیحی است درباره عنوان صفحه که به بازدیدکننده توصیفی از محتویات درون صفحه را پس از عمل جستجو خواهد داد. بسیاری از روبوتهای جستجو چند خط ابتدایی متن موجود در صفحه را در صورت نبود این تک به عنوان توضیحات، در نظر می‌گیرند. برای یک صفحه که قرار است داخل یک فریم بکار برده شود، مقداردهی به آن لزومی ندارد.

مالک صفحه یا Owner
شاید مقداردهی به این تک در کشورهایی مانند ایران که قانون کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنند، مهم نباشد لیکن در کشورهای مشمول این قانون مقداردهی به این تگ ضرورت دارد. برای مقداردهی به آن معمولا آنرا با پست الکترونیک نویسنده و یا مالک آن صفحه پر می‌کنند.

تاریخ انقضاء یا Expiry Date
بسیاری از صفحات هستند که تاریخ مصرف دارند. یعنی محتویات آنها پس از مدتی ارزش خود را از دست می‌دهند. در چنین مواقعی و برای آنکه موتورهای جستجو به سراغ این صفحات نیایند، این متاتگ را مقداردهی کرده و با این کار از کَش شدن (cache) آن جلوگیری می‌نمایند. این تاریخ با فرمت خاصی که به آن فرمت RFC1123 می‌گویند در متاتگ مربوط قرار داده می‌شود. برخی از موتورهای جستجو زمانهای به روزرسانی هر صفحه را حفظ می‌کنند و توابعی حساس به تاریخ دارند.

زبان یا Language
برخی از مرورگرها از مقدار موجود در این تگ استفاده‌های مفیدی می‌کنند. اگر شما در این تگ مقدارهای متعددی را بصورت اولویت‌بندی شده قرار دهید، بازدیدکنندگان صفحه شما می‌توانند بر اساس پشتیبانی شما از این زبانها مرورگر خود را تنظیم نمایند. سرورهای آپاچی هم با استفاده از این اطلاعات می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند و یک صفحه را برای زبان دلخواه بازدیدکننده بصورت بهینه‌ای تنظیم نمایند.

تنظیم‌کننده کاراکتر یا Setchar
اگر شما یک وبلاگنویس باشید، با این متاتگ بیشتر از همه تگها برخورد کرده‌اید. با استفاده از این متاتگ شما می‌توانید فونتهای صحیح را برای نمایش صفحه خود در نظر بگیرید. برای مقداردهی به این متاتگ استانداردهای متعددی وجود دارد. بسیاری از آنها را می‌توانید در قسمت Encoding مرورگر خود مشاهده نمایید. مقدار مناسب برای صفحات مبتنی بر زبان فارسی یونیکد (UTF-8) است.

روبوتها یا Robots
این تک رابطه مستقیمی با روبوتهای جستجوگر دارد. با مقدار دهی به این متاتگ می‌توانید نوع برخورد روبوتها با صفحه را تعیین نمایید. این کنترل را می‌توان از طریق فایلی به نام robots.txt که در سرور سایت موجود است نیز انجام داد، اما استفاده از این تگ برای افرادی که کنترلی بر روی این فایل ندارند، توصیه می‌شود. با مقداردهی به این تگ به روبوتهای جستجوگر اجازه ثبت صفحه در موتورها را می‌دهیم یا آنرا مطلقا ممنوع می‌نماییم. مقادیری که این متاتگ می‌گیرد به قرار زیر است:


ALL, NONE, INDEX, NOINDEX, FOLLOW, NOFOLLOW

مقدار Index در حقیقت به روبوتها اجازه می‌دهد که این صفحه را در فهرست خود درج نمایند.
مقدار Follow مجوز این را برای روبوتها صادر می‌کند که از این صفحه و لینکهای موجود در آن برای یافتن صفحات و سایتهای دیگر متصل استفاده نمایند.
مقدار Noindex به روبوتها اجازه می‌دهد که حتی در صورت فهرست نشدن صفحه جاری در موتورهای جستجو آنرا برای یافتن لینکهای موجود در آن مورد کاوش قرار دهند.
مقدار NoFollow، اجازه فهرست‌بندی را به روبوتها می‌دهد لیکن اجازه کاوش لینکهای موجود در صفحه را مطلقا ممنوع می‌نماید. این امکان می‌تواند در بسیاری از موارد مفید واقع شود. مثلا در حالتیکه بازدید کنندگان قرار است به ازای هر بار بازدید از صفحه شما و استفاده از اطلاعات موجود در آن مبلغی بپردازند. (که قاعدتا در سایتهای ایرانی همچنین چیزی بعید است).
مقدار None به روبوت می‌گوید که کلا صفحه شما را نادیده بگیرد.

هنگام جستجو در اینترنت برای یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه‌ای مفید برخورد کردم که کاربر آن می‌تواند با پر کردن فرم موجود در آن متاتگهای مورد نظر خود را دریافت نماید. این ابزار را می توانید با عنوان META Builder در این آدرس مشاهده نموده و از آن استفاده نمایید. نمونه دیگر آنرا می‌توانید در این آدرس یافته و یا کد آنرا از این لینک دریافت نموده و صفحه وب خود کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد